باید هنرمندان را در جنگ شناختی مسلح کرد

باید هنرمندان را در جنگ شناختی مسلح کرد

دستگاه‌های فرهنگی ما اعم از ارشاد، صدا و سیما و… افرادی را تبدیل به سلبریتی می‌کنند و هیچ نظارتی در رفتار و مواضع آنها ندارند.

باید هنرمندان را در جنگ شناختی مسلح کرد

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- صبح نو نوشت: طبق قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر بر سه پایه امر به معروف مردم به مردم، مردم به مسئولین و مسئولین به مردم بنا نهاده شده است و یکی از وظایف قانونی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد زمینه مطالبه‌گری در جامعه می‌باشد. در همین راستا با حجت‌الاسلام مسعود تاتلاری، معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن را می‌توانید در ذیل مطالعه کنید.

به نظر شما عملکرد نظام در طول سال‌های گدشته در مواجهه با ناهنجاری‌های ارزشی و رفتاری در سلبریتی‌ها چگونه بوده است؟

عملکرد نظام یعنی عملکرد دولت‌هایی که با رأی مردم سر کار آمده‌اند، پس ابتدای بحث باید این موضوع مطرح شود که نباید اشتباهاتی که دولت‌ها انجام داده‌اند را به حساب کلیت نظام نوشت، چون نظام یک ریل‌گذاری مشخصی دارد و منحرف شدن از آن با کم‌کاری دولت‌ها انجام می‌شود. اما در جواب اینکه دولت‌ها در مواجهه با ناهنجاری‌های ارزشی چه کرده‌اند باید بگویم که طبیعتا این اتفاق‌هایی که امروز می‌بینیم، آثار عملکرد اشتباه چندین سال گذشته دولت‌مردان فرهنگی ما است.

چه نقدهایی به رویکرد دولت ها در این زمینه وارد است؟

اگر بخواهیم نقدهایی به رویکردهای اشتباه دولت‌مردان در سلبریتی‌سازی داشته باشیم باید بگویم اینکه بدون هیچ قید و برنامه‌ای، دستگاه‌های فرهنگی ما اعم از ارشاد، صدا و سیما و… افرادی را تبدیل به سلبریتی می‌کنند و هیچ نظارتی در رفتار و مواضع آنها ندارند، طبیعتا مدیریت افکار آنها به دست دشمن خواهد افتاد و مافیاهای فرهنگی با مدیریت اذهان سلبریتی‌ها می‌توانند خط‌دهی‌هایی را به آنها داشته باشند که در کل خط‌دهی به طرفداران آنها می‌باشد.

این حربه دشمن در بسیاری از کشورهای منطقه مثل سوریه و..‌ دیده شده که سلبریتی‌ها پرچم‌دار مخالفت‌ها شدند، افکار عمومی را جریحه‌دار کردند و در نهایت شد چیزی که نباید می‌شد.امروز هم می‌بینیم که سلبریتی‌ها گاهی اوقات موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که سر تا پا اشتباه می‌باشد و حتی بعد از معلوم شدن اشتباه، باز هم به روند غلط خود ادامه می‌دهند؛ مثل عکس‌هایی که گاهی اوقات منتشر می‌کنند ولی معلوم ‌می‌شود که اصلا برای ایران نبوده است اما آیا زخمی شدن افکار طرفداران آنها درست خواهد شد؟ به نظر می‌رسد دستگاه‌های فرهنگی باید یک بازنگری اساسی در زمینه مواجهه با سلبریتی‌ها داشته باشند.

به نظر شما با توجه به رفتار برخی سلبریتی‌ها در اغتشاشات اخیر و ادامه این رفتارها، چگونه باید با آن‌ها برخورد کرد؟

در سوال قبل عرض کردم باید روندها تغییر کند ولی اینکه رفتارها باید چگونه باشد، قطعا نیاز به جلسات کارشناسی شده دارد تا جواب این سوال معلوم شود.

اما کاری که به نظر می‌رسد حتما باید در برنامه متولیان فرهنگی ما باشد، این است که هنرمندان را رها نکنند. امیرالمؤمنین روایتی دارند که می‌فرمایند اگر کسی از طرف نزدیکان خودش طرد شود افراد دورتر او را می‌پذیرند، یعنی اگر هنرمندان را رها کنیم، قطعا دشمن‌ برای آنها برنامه دارند.

امروز هنرمندان ما در یک جنگ شناختی مورد حمله دشمنان قرار دارند. حالا در این جنگ باید هنرمندان را مسلح کرد. بسیاری از این افراد واقعیت‌ها را نمی‌دانند و تا حالا هم کسی برای آنها نگفته است.

به نظر جلسات مشترک بین هنرمندان و متولیان فرهنگی باید زیاد شود، شبهات خود را مطرح کنند و جواب بگیرند که اگر این‌گونه شد، مرز بین هنرمندان با افرادی که در زمین دشمن نقش‌آفرینی می‌کنند معلوم می‌شود.

برخی از آنها همچنان به هنجارشکنی خود ادامه می‌دهند. دلیل این امر را چه چیزی می‌دانید؟

به ارشاد پیشنهاد دادیم لیست هنرمندانی که در اغتشاشات بوده‌اند، مورد عفو قرار گرفته‌اند و حالا پشیمان هستند را اعلام کنید. به نظر من اگر پرونده جوانان و دانشجویان پاک شود، شاید اشکالی نداشته باشد اما سلبریتی‌ای که عامل تهییج جوانان بوده، الان هم پشیمان نیست و به اشتباه قبلی دارد ادامه می‌دهد، چرا باید پرونده‌اش سفید شود؟ چرا برخی نهادهای فرهنگی سنگ افرادی را به سینه می‌زنند که غیر از هزینه‌سازی برای نظام، کار دیگری ندارند؟ اگر امروز نهادهای مسئول فرهنگی در عمل نشان دادند که بین قدرتمندان و ضعفا در عدالت فرقی نمی‌گذارند، می‌توانند ادعا کنند که در مسیر مقام معظم رهبری هستند.

ستاد امر به معروف در این زمینه چه نقشی برعهده دارد و چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

وظایف ستاد در قانون مشخص شده و امروز ستاد بلندگوی مطالبه‌های مردم است. از سال گذشته، ستاد مواضع مختلفی در مورد سلبریتی‌ها داشت که در تارنمای ستاد موجود است اما متولیان فرهنگی این صدای مطالبات مردمی را نشنیدند. در مورد جشنواره سال‌های گذشته نقدهایی را ستاد من‌باب امر به معروف مردم به مسئولین داشت ولی شنیده نشد و امروز می‌بینیم که عدم توجه به این دلسوزی‌ها چقدر برای نظام هزینه‌ساز شده است.

برای مواجهه با سلبریتی‌ها چه روشی بهتر جواب می‌دهد که بی‌عدالتی نسبت به مردم عادی هم صورت نگیرد؟
ابتدا نباید بگذاریم کار به برخورد برسد. همان‌طور که عرض کردم باید همیشه پیشگیری کنیم تا درمان اما در کل، برخورد با این افراد باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که هیچ تبعیضی بین آنها و سایر افراد جامعه نباشد، بلکه در مورد تخلف‌هایی که جنبه اجتماعی دارند، برخورد محکم‌تری صورت گیرد زیرا اشتباهات این افراد گاهی اوقات جریان‌سازی‌های را به دنبال خواهد داشت.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *