ترامپ در مخمصه اتهام جدید

ترامپ در مخمصه اتهام جدید

اتهامات وارد بر ترامپ علاوه بر جاسوسی، بیانیه‌های دروغ و منحرف کردن روند تحقیقات اف‌بی‌آی، نگهداری نادرست از اسناد محرمانه دولتی در انباری در ویلای مار آ لاگو است.

ترامپ در مخمصه اتهام جدید

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: دادگاه فدرال امریکا پس از گذشت حدود یک سال از کشف بیش از 100 سند محرمانه در ویلای شخصی دونالد ترامپ در فلوریدا، علیه رئیس‌جمهور سابق اعلام جرم کرد تا مرد جنجالی جمهوری‌خواهان پس از رهایی از اتهام کیفری به‌خاطر آزار و اذیت یک بازیگر هالیوودی، نخستین رئیس دولتی باشد که در امریکا از سوی دادگاه فدرال متهم می‌شود و خطر زندانی شدن نیز وی را تهدید می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، گرچه هنوز این اعلام جرم به صورت رسمی و علنی اعلام نشده است اما ترامپ در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی تروث اعلام کرد، باید سه‌شنبه صبح برای پاسخگویی به این پرونده در دادگاه فدرال حاضر شود.

وی در این پیام که بلافاصله پیش از یک فیلم ویدیویی منتشر شد، نوشت: «هرگز فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی برای رئیس‌جمهور سابق امریکا ممکن باشد.» اما واکنش او به این جملات ختم نشد و او که همچنان خود را بخت اول انتخابات ریاست جمهوری 2024 می‌داند، با بارگذاری فیلمی در شبکه اجتماعی به همه تاخت و با تبلیغاتی انتخاباتی برای خود گفت: «من بی‌گناهم و هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام. این بدون شک روز سیاه برای ایالات متحده امریکا است. ما کشوری هستیم که با سرعت و جدیت در مسیر سقوط قرار گرفتیم، اما ما دوباره امریکا را به قدرت بازمی‌گردانیم.» او در ادامه با کنایه‌ای به بایدن گفت: «کارآگاه منصوب شده بایدن تلاش می‌کند تا مرا با اسنادی متهم کند که حق نگهداری آنها به عنوان رئیس‌جمهور امریکا را داشته‌ام. دولت فاسد بایدن به وکیل من این خبر را داده آن هم در حالی که رئیس‌جمهور مزورانه رفتار می‌کند و در حال حاضر شواهدی است که خود او در خانه‌اش اسنادی را نگهداری می‌کند.»

آن‌طور که منابع رسانه‌ای امریکا نوشته‌اند، اتهامات وارد بر ترامپ علاوه بر جاسوسی، بیانیه‌های دروغ و منحرف کردن روند تحقیقات اف‌بی‌آی، نگهداری نادرست از اسناد محرمانه دولتی در انباری در ویلای مار آ لاگو است. براساس برنامه تعیین شده، دیروز سرویس امنیتی امریکا در دیدار با تیم ترامپ و مقامات امنیتی او برنامه سفر رئیس‌جمهور سابق به میامی را برنامه‌ریزی کردند.

حمایت جمهوری‌خواهان و سکوت کاخ سفید

اما انتشار این اعلام جرم تازه علیه رئیس حزب جمهوری‌خواه سبب واکنش شدید هم‌حزبی‌هایش شد. به نوشته سی‌ان‌ان، پس از انتشار پیام دونالد ترامپ در فضای مجازی، کاربران بسیاری نسبت به آن اعتراض کردند. در این بین چهره‌های سرشناسی مانند کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در توئیتی نوشت: «امروز روز سیاه امریکاست. قابل قبول نیست که یک رئیس‌جمهور علیه کاندیدای رقیبش اعلام جرم کند. جو بایدن نیز دهه‌هاست اسناد محرمانه را در خانه‌اش نگهداری کرده است. من در کنار ترامپ در برابر این بی‌عدالتی بزرگ می‌ایستم.»

جیم جوردن، رئیس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان نیز در توئیتی دیگر نوشت: «روز تلخ امریکا. برای رئیس‌جمهور ترامپ آرزوی سلامتی دارم.»

ران دی سانتیس، رقیب جمهوری‌خواه ترامپ نیز برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری نوشت: «مسلح شدن با قوانین فدرال تهدیدی برای جامعه آزاد است.»

در سوی مقابل اما کریس کریستی، منتقد دونالد ترامپ و بازپرس سابق اف‌بی‌آی گفت: «بگذارید حقایق را زمانی باور کنیم که اعلام جرم به صورت رسمی اعلام شد.» کاخ سفید نیز از ابراز نظر صریح در این باره خودداری کرد، اما بایدن در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: «من هرگز به دادستانی نگفته‌ام چه کاری انجام شود و چه کاری را نکنند. یا اینکه چه کسی را متهم کنند و چه کسی را تبرئه. صادقانه این را می‌گویم.» همزمان آدام شیف، نماینده دموکرات کالیفرنیا نیز با دفاع از عملکرد دادگاه فدرال گفت: «اعلام جرم علیه ترامپ به خاطر نگهداری اسناد محرمانه، نشانه دیگری از وجود قانون برای همه است. او برای چهار سال فراتر از قانون عمل کرد، اما حالا باید مانند هر قانون‌شکنی با او رفتار شود و امروز زمان آن است.»

دردسری به نام معاون سابق

اما همه دردسرهای این روزهای ترامپ از سوی دادگاه فدرال نیست. مایک پنس، معاون سابق و وفادار ترامپ نیز همزمان با همه جنجال‌ها در قامت یک رقیب منتقد برای کارزار انتخاباتی 2024 در برابر او قد علم کرده و به صراحت و قاطعیت، صلاحیت ترامپ را برای ریاست جمهوری دوباره امریکا زیر سؤال برده است. این در شرایطی است که کارشناسان حقوقی معتقدند، اعلام جرم علیه ترامپ نمی‌تواند او را از رقابت 2024 کنار بگذارد و نظرسنجی‌های اخیر رویترز نیز نشان می‌دهد که او با 44 درصد محبوبیت در جایگاه به‌مراتب بالاتری نسبت به معاون سابقش با 5 درصد آرا قرار دارد.

پنس در آغازین کمپین انتخاباتی‌اش برخلاف رقبای خود با افشای حقایقی از کاخ کنگره، تمرکز سخنرانی‌اش را بر تخریب ترامپ قرار داد، اما در عین حال اعلام جرم علیه فردی به عنوان رئیس‌جمهور سابق امریکا را نادرست خواند.
وی در این سخنرانی بایدن و ترامپ را از انتقاداتش در امان نگذاشت اما در ابتدا از 6 ژانویه گفت: «6 ژانویه روز تلخی برای همه ملت بود. در همان روز صحبت‌های ناآگاهانه رئیس‌جمهور ترامپ، خانواده من و هرکس را که در کاخ کنگره بود به خطر انداخت. اما امریکایی‌ها باید بدانند که در آن روز چه اتفاقی افتاد. ترامپ مرا در دوراهی انتخاب میان او و قانون اساسی قرار داده بود و من معتقدم کسی که خود را فراتر از قانون می‌داند هرگز نباید بار دیگر رئیس‌جمهور شود. حزب جمهوری‌خواه باید حزب قانون اساسی امریکا باشد.» او به بایدن هم انتقاد کرد و گفت: «کشور ما در مشکلات بسیاری قرار دارد و باید بهتر از این شود.»

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *