جزئیاتی از حج تمتع 1402؛ از روند اعزام‌ها تا اسکان زائران در۹۰ هتل عربستان با ۱۲ گروه قیمتی

جزئیاتی از حج تمتع 1402؛ از روند اعزام‌ها تا اسکان زائران در۹۰ هتل عربستان با ۱۲ گروه قیمتی

10 روز دیگر اعزام زائران حج تمتع کشورمان به عربستان آغاز می‌شود و 87 هزار و 550 ایرانی در کنار بیش از 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف حاجی می‌شوند که در این گزاش به ارائه جزئیاتی از حج تمتع 1402 پرداختیم.

جزئیاتی از  حج تمتع 1402؛ از روند اعزام‌ها تا اسکان زائران در۹۰ هتل عربستان با ۱۲ گروه قیمتی

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: ۱۰ روز تا آغاز اعزام زائران حج تمتع کشورمان به عربستان باقی مانده است و هزاران ایرانی که بیش از ۱۶ سال در انتظار تشرف به سرزمین وحی بودند، در کنار بیش از ۲ میلیون زائر از حدود ۶۰ کشور دنیا، خود را برای حاجی شدن، آماده می‌کنند.

مسجدالحرام ـ روز گذشته

سازمان حج و زیارت هم به عنوان متولی اعزام زائران در این روزها شبانه‌روز در حال فعالیت است تا حج تمتع امسال هم به خوبی و در سلامت برگزار شود و با وجود گرمای هوا مشکلی برای زائران ایجاد نشود.

تزریق واکسن مننژیت زائران حج تمتع آغاز شد

امسال زائران ایرانی باید در کنار تزریق ۲ دُز واکسن کرونای مورد تأیید سعودی‌ها، مثل سال‌های گذشته واکسن مننژیت را نیز تزریق کنند که روند تزریق این واکسن آغاز شده است. البته زائران باید حداقل ۱۰ روز قبل از اعزام به عربستان این واکسن را تزریق کرده باشند تا در پذیرش آنها مشکلی ایجاد نشود.

امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند که البته با توجه به افزایش سهمیه برخی از کشورها، مذاکرات برای ۱۰۰ هزارتایی شدن سهمیه ایران هم در حال انجام است که هنوز قطعی نشده است.


مسجدالحرام

کاروان‌های ۲۳۰ و ۴۵ نفره در بین کاروان‌های حج ۱۴۰۲ برای نخستین‌بار

با این وجود، در حال حاضر حدود ۵۷۰ کاروان برای تشرف به خانه خدا آماده شده‌اند که بر اساس برنامه سازمان حج و زیارت، ۲۳۷ کاروان مدینه اول و ۲۴۰ کاروان هم مدینه دوم هستند.

ظرفیت کاروان‌ها هم از ۸۰ تا ۱۸۵ نفر است که کاروان ۴۵ نفره هم قرار است به کاروان‌ها افزوده شود. همچنین امسال برای نخستین‌بار کاروان ۲۳۰ نفره راه‌اندازی شده که از این طریق کاروان‌های پروازمحور کلید بخورد. چرا که یکی از پیشنهادها برای کاهش هز ینه تحمیلی به زائران، افزایش ظرفیت هر کاروان بود که البته به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، مشکل در تأمین پرواز و تحریم‌ها این امکان را از ما سلب کرده است تا بتوانیم ظرفیت کاروان‌ها را افزوده و از این طریق عوامل کاروان‌ها هم کم‌تر کنیم.

کاهش ۱۰۰۰ نفری عوامل کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۲

با این وجود، حذف عوامل برخی از کاروان‌ها هم از دیگر اقداماتی است که در حج تمتع سال جاری مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری که به گفته حجت‌السلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیش از یک هزار نفر از تعداد عوامل حج تمتع امسال کاسته شده است تا تعداد زائران بیشتری بتوانند عازم سرزمین وحی شوند.

سال گذشته از سهمیه ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفری ایران در حج تمتع، بیش از هشت درصد یعنی سه هزار نفر را عوامل ستادی و اجرایی تشکیل می‌دادند. در حالی که بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی، هر یک از کشورهای اسلامی مجاز به اعزام سه درصد از مجموع سهمیه به عنوان عوامل ستادی و به حج تمتع هستند و به ازای ظرفیت اضافه، باید هزینه ویزا را بپردازند.

اعزام زائران کاروان‌های مدینه اول از ۳ خرداد و مدینه دوم از ۱۳ خرداد آغاز می‌شود

اعزام زائران در قالب کاروان‌های مدینه اول از سوم خرداد و زائران در قالب کاروان مدینه دوم از ۱۳ خرداد آغاز می‌شود و روند اعزام‌ها تا اول تیرماه به پایان می‌رسد. زائران مدینه اول از طریق فرودگاه مدینه یا طائف وارد مدینه شده و پس از ۶ روز اقامت در مدینه منوره در مسجد شجره مُحرم شده و به مکه مکرمه مشرف می‌شوند. اما زائران مدینه دوم ابتدا از طریق فرودگاه جده وارد عربستان شده و در مسجد جُحفه مُحرم می‌شوند و به زیارت خانه خدا می‌روند و پس از مناسک حج تمتع، به مدینه منوره اعزام خواهند شد.

با توجه به اینکه مناسک حج تمتع از هشتم ذی‌الحجه یعنی ۶ تیرماه آغاز می‌شود، همه زائران باید قبل از این زمان، به مکه مکرمه مشرف شوند تا بتوانند اعمال حج تمتع را به جای آورند.

۳۵۰ اتوبوس، زائران حج تمتع را در مکه مکرمه منتقل می‌کنند

امسال برای تردد زائران در مکه مکرمه ۳۵۰ اتوبوس از چهار شرکت سعودی اجاره شده است. در مدینه منوره هم به دلیل نزدیکی هتل‌ها به بخش مرکزی و حرم نبوی، وسایل حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

با این وجود، زائران باید توجه داشته باشند که در آستانه مناسک حج تمتع، وسایل حمل و نقل عمومی در مکه مکرمه امکان فعالیت ندارند؛ به طوری که از پنجم ذی‌الحجه یعنی چهارم تیرماه دیگر زائران نمی‌توانند با اتوبوس‌ها تردد داشته باشند. این اتوبوس‌ها برای سوخت گیری و سازماندهی به پارکینگ‌های مرکزی منتقل می‌شوند تا در هفتم و هشتم ذی‌‌الحجه زائران را به مشاعر مقدسه منتقل کنند.

البته پس از پایان مناسک حج تمتع و بازگشت زائران به مکه مکرمه، از چهاردهم ذی‌الحجه یعنی ۱۲ تیرماه دوباره وسایل حمل و نقل عمومی در مکه مکرمه فعالیت خود را از سر می‌گیرند. همچنین از این زمان، زائران سعودی به مرور به شهری خود بازمی‌گردند و از پانزدهم ذی‌الحجه مصادف با ۱۳ تیرماه هم زائران خارجی به کشورهای خود بازمی‌گردند.

اعزام زائران حج تمتع از ۲۱ ایستگاه پروازی

مدت زمان حضور زائران کشورمان در عربستان سال گذشته متوسط ۲۸ روز بود که امسال با وجود تلاش برای کاهش زمان حضور در سرزمین وحی، به دلیل مشکلات پروازی ممکن است برخی از زائران تا بیش از ۴۰ روز هم در سرزمین وحی حضور داشته باشند. امسال هم شرکت هواپیمایی ایران (هما) مسؤولیت انتقال زائران حج کشورمان را بر عهده دارد و زائران از طریق ۲۱ ایستگاه پروازی همچون تهران، اهواز، ساری، رشت، یزد، کرمان، اردبیل، تبریز، مشهد، اصفهان، زاهدان، بندرعباس، بیرجند، ارومیه، بوشهر، گرگان ، شیراز، زنجان، چابهار، قشم و همدان به عربستان اعزام شده و پس از پایان مناسک حج تمتع، به کشور بازمی‌گردند.

پیش‌بینی ۹۰ هتل در عربستان با ۱۲ گروه قیمتی

یکی دیگر از نکاتی که زائران باید به آن توجه داشته باشند، وعده‌های غذایی است که غذای همه زائران در آشپزخانه‌های متمرکز با آشپزهای ایرانی طبخ و تهیه می‌شود که دو آشپزخانه در مکه و دو آشپزخانه در مدینه راه‌اندازی شده است تا غذای زائران را در مدت حضور در عربستان تأمین کنند.

بر همین اساس، غذای همه هتل‌ها یکسان است و تفاوت هزینه کاروان ربطی به تغذیه ندارد و فقط کیفیت هتل و ایستگاه‌های پروازی تعیین کننده قیمت کاروان است؛ به طوری که امسال در مکه مکرمه ۷۰ هتل در هفت گروه قیمتی و در مدینه ۲۰ هتل در پنج گروه قیمتی وجود دارد. البته در منا و عرفات، اسکان زائران با هم تفاوتی ندارد.

هزینه حج ۱۴۰۲ در ۲ گروه قیمتی از ۴۳ تا ۱۴۳ میلیون تومان

هزینه کاروان‌های حج تمتع در سال جاری برای جاماندگان حج تمتع ۹۹ از ۴۳‌ تا ۷۸ میلیون‌ تومان است؛ به طوری که هزینه حج تمتع آینده برای متقاضیان حج تمتع سال ۱۳۹۹ که یک قسط (۲۵ میلیون تومان) از هزینه حج تمتع آن سال را پرداخت کرده بودند، از ۵۱ تا ۷۸ میلیون تومان و برای افرادی که ۲ قسط (۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان) را واریز کرده بودند، از ۴۳ تا ۷۱ میلیون تومان است. هزینه حج تمتع ۱۴۰۲ برای سایر اولویت‌های حج هم با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، از ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان است که امسال با توجه به وجود کاروان‌های زوجی برای نخستین‌بار، هزینه این کاروان‌ها هم ۱۴۳ میلیون تومان اعلام شده است.

به گزارش فارس، ویزای برخی از زائران حج تمتع روز گذشته صادر شده است که به مرور ویزای سایر زائران هم به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد تا مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *