در بازار محصولات پروتئینی چه می‌گذرد؟

در بازار محصولات پروتئینی چه می‌گذرد؟

بسیاری از مسئولان اتحادیه ها و تشکل‌های تولیدی اذعان می کنند که با توجه به شرایط مساعد تولید محصولات پروتئینی، کمبودی در عرضه نداریم.

در بازار محصولات پروتئینی چه می‌گذرد؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: همه ساله قیمت محصولات پروتئینی با نوساناتی در بازار روبرو می شود که هریک از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی دلایلی برای این امر مطرح می کنند، اما آنچه مسلم است سال گذشته مرغ کماکان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شد و کار به جایی رسیده بود که بارها مسئولان از مردم تقاضا کردند که اقدام به خرید و ذخیره خانگی مرغ کنند و در مقابل بازار گوشت به سبب صادرات و کمبود عرضه روند افزایشی داشت که با عرضه گسترده گوشت انتظار می رفت که تا حدی التهابات بازار فروکش‌کند که متاسفانه به رغم افت قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر محسوسی نداشته است.

علی رغم آنکه سیاست واردات گوشت و مرغ در راستای تعادل قیمت و تنظیم بازار دنبال می شود، اما مسئولان بارها اعلام کرده اند که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در راستای افزایش جوجه ریزی و عرضه گسترده دام کمبودی در توزیع نداریم.

طی روزهای اخیر پس از کش و قوس های فراوان، قیمت مصوب تخم مرغ و مرغ اعلام شد که با این وجود انتظار می رود مسئولان تنظیم بازار با اعمال نظارت بر سطح بازار از گرانفروشی جلوگیری کنند چراکه بعداز اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف محصولات پروتئینی تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت، درحالیکه از همان ابتدا مسئولان تشکل های تولیدی پرداخت کالابرگ را راهکار مناسب این امر می دانند.

آقای مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس سیاست دولت مبنی بر تثبیت قیمت نهاده ها با تولیدکنندگان توافق شد که قیمت مصوب تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ثابت باقی بماند و در صورت تغییر قیمت جهانی نهاده بالاتر یا پایین تر از ۷ درصد، در قیمت مصوب تجدید نظر شود.

همچنین مدیرعامل اتحادیه دام سبک اعلام کرد که گوشت قرمز از سال ۹۶ از شمول قیمت گذاری خارج شد که با این وجود گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفند نرخ مصوب ندارد.

پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد

آقای محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته پس از اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف مرغ ۱۱ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، قبل از اجرای نظام مردمی سازی یارانه، ارائه کالابرگ خرید مواد پروتئینی و پرداخت تسهیلات به مرغداران راهکار مناسبی برای جبران هزینه های تولید است، اما متاسفانه میزان تسهیلات پرداختی کمتر از نیاز تولیدکنندگان بود.

کمالی سروستانی ادامه داد: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری از ۵۲ تا ۶۰ هزار تومان در استان‌های مختلف متغیر است که برای رسیدن به نرخ مصوب باید جوجه یکروزه هم به نرخ توافقی در اختیار مرغداران قرار گیرد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با وجود پتانسیل صنعت مرغداری، امکان تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد که این‌ میزان علاوه بر تامین نیاز بازار داخل و ذخایر استراتژیک، مازاد بر نیاز کشور هم است.

در همین رابطه محمدرضا صدیق پور دبیرانجمن‌تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: بنابر آمار سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شد، اما بدلیل افزایش قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید خانوار نیاز است که میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری افزایش یابد.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که در اردیبهشت ۱۱۶ تا ۱۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت بگیرد و پیش بینی می شود که جوجه ریزی خرداد به بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه برسد.

صدیق پور ادامه داد: براساس جوجه ریزی ۱۲۰ میلیون قطعه، تولید ماهانه گوشت مرغ ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن است که این میزان جوابگوی نیاز کشور است.

کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۵ کیلو است که به سبب آنکه ارزانترین کالای پروتئین در کشور محسوب می شود، افزایش قیمت تاثیری در سرانه مصرف ندارد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۵۶ هزار تومان است.

کاشانی ادامه داد: با توجه به تاثیر اصلاح نرخ بر پایداری و دوام تولید پیش بینی می‌شود که تولید با رشد ۵ درصدی تا پایان سال به یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن برسد.

با وجود گرانی محصولات پروتئینی اعم از مرغ و گوشت قرمز و ماهی، تخم مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار محسوب می شود که با استمرار روند فعلی التهابات بازار و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می شود که سرانه مصرف تخم مرغ افزایش یابد.

کاهش قیمت دام زنده تاثیری در بازار گوشت قرمز ندارد/ عرضه دام از تقاضا پیشی گرفت

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: همه ساله عرضه دام سبک در نیمه نخست سال روبه افزایش است که با این وجود جذب دام در بازار با نرخ تمام شده به سختی انجام می شود.

او قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم کاهش قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر محسوسی نداشته است.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به مازاد عرضه دام، دولت تمهیداتی مبنی بر خرید تضمینی و صادرات باید بیندیشد تا در پاییز و زمستان امسال مشکلات سال قبل تکرار نشود.

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به ازدیاد عرضه دام، قیمت کنونی لاشه در محدوده ۳۱۰ تا ۳۱۵ هزار تومان است.

او قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با گرم شدن هوا و کاهش مصرف، برنامه ریزی برای صادرات بخشی از دام مازاد باید صورت گیرد تا دام تولیدی روی دست دامدار نماند که منجر به افزایش هزینه‌های تولید شود.

پوریان ادامه داد: در شرایط کنونی که عرضه دام نسبت به تقاضا پیشی گرفته است، پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت گوشت و دام در بازار استمرار دارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز در اردیبهشت ثابت بوده است، گفت: این درحالی است که قیمت دام زنده به سبب ازدیاد عرضه کاهش داشته است و همواره این روند ادامه دارد.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *