در مسیر احیای راه ابریشم

در مسیر احیای راه ابریشم

مهرداد بذرپاش در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه گفت: کریدور ساحلی جنوب کشور تا ۲ سال و راه‌آهن رشت – آستارا تا ۳ سال آینده آماده می‌شود.

در مسیر احیای راه ابریشم

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه روز دوشنبه به دعوت رسمی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در نشست بین‌المللی راه‌آهن خاورمیانه ۲۰۲۳ در ابوظبی شرکت کردند. مهرداد بذرپاش در افتتاحیه این نشست سخنرانی و از نمایشگاه ریلی در حاشیه آن بازدید کرد. این سفر می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از مراودات تجاری میان ۲ کشور ایران و امارات باشد و همچنین فرصت استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور ایران فراهم آید.

مهرداد بذرپاش در این سفر در دیدار جداگانه با رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات اقدامات ۲ طرف برای افزایش مبادلات را مورد بررسی قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار تصریح‌ کرد: کریدور ساحلی جنوب کشور تا ۲ سال آینده به پایان می‌رسد که ظرفیت خوبی دارد.

در این دیدار «سهیل المزروعی» وزیر انرژی و زیرساخت امارات عربی متحده نیز اظهار کرد: این کشور بر توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بویژه ایران تمرکز ویژه‌ای دارد.

وی بیان داشت: استفاده از کریدور شمال به جنوب از طریق ایران، فرصت مناسبی برای امارات است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه نشست بین‌المللی راه‌آهن خاورمیانه ۲۰۲۳، در دیدار جداگانه با دبیر شورای هماهنگی خلیج‌فارس بر استقبال ایران از سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرد.

وی افزود: ایران دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع و مناسبی است که برای کشورهای خلیج‌فارس فرصتی برای حضور و مشارکت وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ایران فرصت مناسبی برای همکاری در شقوق مختلف حمل‌ونقل را دارد.

بذرپاش همچنین در نشست با دبیر شورای هماهنگی خلیج‌فارس بر گسترش روابط تاکید و اعلام ‌کرد: در آینده نزدیک می‌توانیم فرصت‌های مناسبی را در ارتباط با ایران داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس بر همکاری بدون مداخله دولت‌ها تاکید دارند و گسترش روابط با ایران مدنظر این شوراست.

* استقبال ایران از سرمایه‌گذاران پروژه‌های ریلی و بندری

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه در ابوظبی ضمن اعلام آمادگی برای صدور خدمات فنی – مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های ریلی کشورهای منطقه، از مشارکت سرمایه‌گذاران و موسسات مالی و اعتباری در پروژه‌های بزرگ حوزه حمل‌و‌نقل ریلی و بندری در ایران استقبال کرد.

مهرداد بذرپاش که به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات عربی متحده به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه در ابوظبی حضور یافت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات و دانش بالایی در حوزه طراحی و ساخت پروژه‌های ریلی، بخش ناوگان و علائم ارتباطات است که صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های ریلی کشورهای منطقه از موارد همکاری می‌تواند باشد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل‌و‌نقل در حال اجراست، بیان کرد: گسترش ارتباطات با همسایگان از برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران است به طوری که در بخش حمل‌و‌نقل ریلی، خوشبختانه در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با شرکت‌های راه‌آهن‌ کشورها انجام شد که کشورهای منطقه باید به عنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند.

بذرپاش بیان کرد: اخیراً روابط میان ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که نویدبخش توسعه مبادلات در آینده می‌تواند باشد.

* همکاری در حوزه حمل‌و‌نقل ترکیبی از دوبی به سمت بندرعباس

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما با امارات از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی داشتیم و هم اکنون نیز این ارتباطات برقرار است اما ظرفیت‌های بیشتری برای همکاری در حوزه حمل‌و‌نقل ترکیبی بویژه برای حمل کالا از دوبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل‌و‌نقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.

بذرپاش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در جمع وزرا و میهمانان حاضر در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه گفت: کریدور بین‌المللی شمال – جنوب می‌تواند در آینده سهم بالایی از حمل‌و‌نقل بین‌المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچه‌برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است.

وی اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما بوده و فرآیند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا ۳ سال آتی هستیم.

* آسان‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد جهانی

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل‌و‌نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه‌آهن چابهار – زاهدان ایفا خواهد کرد.

وی افزود: این مسیر ریلی، در حقیقت، آسان‌ترین و سهل‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا، راه‌آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد. کل مسیر ریلی چابهار – زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
بذرپاش تأکید کرد: کریدورهای بین‌المللی ریلی مختلفی از ایران عبور می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال – جنوب، کریدور ریلی قزاقستان -ترکمنستان – ایران، کریدور ریلی اسلام‌آباد – تهران – استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی – بندرعباس و آلماتی – تهران – استانبول اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی بخش حمل‌و‌نقل را از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر کشوری دانست که می‌توان آن را به عنوان شاخصی از میزان توسعه‌یافتگی، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: در این میان حمل‌و‌نقل ریلی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می‌کند و یکی از عوامل مهم در نیل به توسعه پایدار به شمار می‌رود.

* ایران مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی اتصال آسیا به اروپا

بذرپاش بیان کرد: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساخت‌های موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب می‌آید.

وی اعلام کرد: توسعه و عملیاتی‌سازی کریدورهای بین‌المللی ریلی که از ایران می‌گذرد از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران بویژه مورد تاکید رئیس‌جمهور محترم ایران است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه آغازی بر گسترش همکاری‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی و ترکیبی بین کشورهای حاضر باشد و نتایج خوب و پرباری را برای همه شرکت‌کنندگان و نیز برگزارکنندکان این نمایشگاه آرزو کرد.

گفتنی است کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر ابوظبی کشور امارات عربی متحده برپا شد که بزرگ‌ترین کنفرانس راه‌آهن در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه شرکت‌های راه‌آهن و وزارتخانه‌های حمل‌ونقل را گرد هم می‌آورد تا خدمات مورد نیاز خود در حوزه تجهیزات و ساخت شبکه ریلی در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دهند.

* دیدار وزیر حمل‌و‌نقل قطر با وزیر راه و شهرسازی ایران

وزیر راه و شهرسازی در سفر به امارات با وزیر حمل‌و‌نقل قطر نیز دیدار و درباره گسترش روابط ۲ کشور در حوزه حمل‌ونقل مذاکره کرد.

مهرداد بذرپاش در حاشیه کنفرانس بین‌المللی راه‌آهن خاورمیانه ۲۰۲۳ در ابوظبی با جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات دولت قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این مذاکره دوجانبه ۲ طرف با اشاره به تفاهم‌های پیشین بر رفع موانع برای گسترش روابط تاکید کردند. افزایش روابط حمل و نقلی بویژه در حوزه دریایی نیز در این دیدار مورد توجه ۲ طرف قرار گرفت. سیف‌ السلیطی نیز با ابراز خرسندی از دیدار و مذاکره با بذرپاش، خواستار مذاکرات مجدد در ماه‌های آتی شد.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *