روایت یک سفر استانی با تاثیرات منطقه‌ای/ بهار روابط ایران و پاکستان در سیستان و بلوچستان + تصاویر

روایت یک سفر استانی با تاثیرات منطقه‌ای/ بهار روابط ایران و پاکستان در سیستان و بلوچستان + تصاویر

سید ابراهیم رئیسی امروز در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان ضمن بازدید از چند پروژه در کنارک و چابهار با نخست وزیر پاکستان در منطقه مرزی پیشین دیدار کرد و بر تقویت روابط تجاری دو کشور ایران و پاکستان تاکید نمود.

روایت یک سفر استانی با تاثیرات منطقه‌ای/ بهار روابط ایران و پاکستان در سیستان و بلوچستان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، صبح امروز سید ابراهیم رئیسی به همراه تعدادی از وزرای دولت سیزدهم از طریق فرودگاه کنارک وارد جنوب سیستان و بلوچستان شد.

اگرچه این سفر در چارچوب دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم قرار می گیرد در عین حال از ویژگی متمایزی برخوردار است. حضور در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان، رایزنی با همتای همسایه شرقی و افتتاح چند طرح تجاری و صنعتی مشترک با پاکستان نشان دهنده عزم راسخ دولت در تحکیم روابط منطقه ای است. سفری که ابتدایش با پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند و اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان خبرساز شد و در ادامه با افتتاح چند طرح اقتصادی مشترک با همسایه جنوب شرقی ادامه یافت. در ادامه به مرور مهم ترین اتفاقات این سفر می پردازیم:

شهباز شریف خطاب به رئیسی: مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار شما هستند

مهم ترین بخش سفر رئیسی به جنوب سیستان و بلوچستان از حیث منطقه ای دیدار و گفتگو با رئیس جمهور پاکستان بود. در این دیدار رئیس جمهور ساخت ۷ بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه مهمی از همکاری‌های خوب دو کشور دانست و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کرد.

رئیسی همچنین با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهای اسلامی، به توافق ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: ما هیچگاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر به پاکستان گفت: مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار با شما هستند.

افتتاح اولین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان/ موفقیت تلاش 9 ماهه برای انتقال برق به پاکستان

بهرهبرداری از بازارچه مرزی «پیشین» به عنوان یکی از 6 بازارچه در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان و نیز افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین دو کشور همراه با افتتاح ۱۳ پروژه صنعت برق استان سیستان و بلوچستان مهم ترین برنامه های امروز بود.

رئیسی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا با کشور دوست و همسایه پاکستان همکاری‌هایی مشترک بیشتری داشته باشیم، تأکید کرد: خط تبادل برق با پاکستان طی ۹ ماه تلاش شبانه روزی به سرانجام رسید و امروز با حضور نخست وزیر پاکستان این اقدام جهادی به بار نشست.

به نظر می رسد دولت سیزدهم که از ابتدای شروع فعالیت خود، خروج از نابسامانی های اقتصادی را در توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه می داند، پس از آنکه موفق شد روابط خود با عربستان را از سر بگیرد، اکنون بهبود و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی با همسایگان شرقی و غربی خود را به جد در دستور کار دارد.

اگرچه دستاوردهای منطقه ای سفر امروز رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان مهم ترین بخش آن است اما از آورده های داخلی آن نیز نمی توان چشم پوشید.

بر فراز سواحل مکران

رئیسی که در بدو ورود به فرودگاه کنارک به دلیل نداشتن دیدارهای مردمی از اهالی سیستان و بلوچستان عذرخواهی کرد، برنامه سفر خود را با بازدید هوایی از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران و مجموعه کشت و صنعت مکران کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی آغاز کرد.

در ادامه رئیس جمهور از عملیات اجرایی طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور در جنوب سیستان و بلوچستان بازدید کرد که در این برنامه به طور همزمان عملیات لوله‌گذاری آبرسانی از دریای عمان به استانهای شرقی نیز انجام شد.

اجرا تا بهره برداری تنها در 2 سال/ پروژه ای که 11 سال متوقف بود

برنامه بعدی رئیس جمهور حضور در مراسم آبگیری سد کهیر (برابر با ظرفیت سد امیرکبیر و نیز دوبرابر ظرفیت سد لتیان) بود.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در این مراسم ضمن تشریح مشخصات فنی سد کهیر، افزود: این سد یکی از سدهای بسیار مهم و از بزرگترین سدهای استان با ظرفیت مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به شمار می‌رود که برابر با ظرفیت سد امیرکبیر و نیز دوبرابر ظرفیت سد لتیان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه کیفیت آب این منطقه بسیار مناسب و مطلوب است و جزو بهترین کیفیت‌ها در کشور به شمار می‌رود، اضافه کرد: عملیات اجرایی احداث این سد از سال ۱۳۸۹ آغاز شد اما متاسفانه تا ۶ سال قبل از دولت این طرح به طور کامل متوقف بود. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با تغییر مجری طرح( شرکت‌ آب‌ و نیروی ایران) عملیات سرعت گرفت و امروز، فرآیند آبگیری این سد آغاز شد.

رشد 36 درصدی طرح آبرسانی به روستاهای کشور

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی از رشد ۳۶ درصدی طرح جهاد آبرسانی در روستاهای کشور خبرداد.

وزیر نیرو در ادامه به روند اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب طرح جهاد آبرسانی با حضور نهادهای انقلاب اسلامی از جمله سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، خیران آبرسان، گروه‌های جهادی و نیز پیمانکاران بخش خصوصی برای ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور هدف‌گذاری شده است که حدود ۱۷۵۰ روستا متعلق به استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

محرابیان با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم را از طرح جهاد آبرسانی به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: تا امروز بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در کل این پروژه‌ها انجام شده و امروز شاهد افتتاح طرح جهاد آبرسانی در ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان هستیم.
وی افزود: در ادامه با پشتیبانی‌های دولت قادر خواهیم بود در قالب این طرح عملیات آبرسانی به ۱۰ هزار روستا را تا پایان دولت به طور کامل به مرحله بهره‌برداری برسانیم‌؛ البته این طرح تا امروز بالغ بر ۳۶ درصد پیشرفت داشته است.

حق‌آبه هیرمند و اخطار به حاکمان افغانستان

رئیس جمهور در حاشیه مراسم آبگیری سد کهیر مطلبی پیرامون حق آبه هیرمندگفت که خبرساز شد؛ وی اظهار کرد: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

سید ابراهیم رئیسی افزود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

وی تاکید کرد: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید، دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.

بازدید رئیسی از مجتمع پتروشیمی نگین مکران
سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجمتع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت.

طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی ۴.۴ و عرض ۲.۵ کیلومتر در حوزه سواحل مکران در حال اجرا است.
این مجتمع مشتمل بر واحدهای اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی‌اتیلن، الفین، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۶ میلیون تن در سال است.

اذعان دولتمردان مختلف به ظرفیت چابهار و مکران

رویداد مهم دیگر سفر رئیس جمهور، حضور در جلسه گفتگو با فعالان اقتصادی منطقه مکران بود. آیت الله رئیسی در این دیدار گفت: در دیدارهایی که با مسوولان عالی کشورها طی این ۲ سال داشته‌ایم، کمتر شخصیت و رئیس دولتی ‏بوده که مهمان ما باشد اما به چابهار و ظرفیت‌های آن اشاره نکند؛ از نشست شانگهای گرفته تا سایر ‏نشست‌ها با روسای مناطق، همه به ظرفیت بندر چابهار و مکران اشاره کرده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه دولت باید بدون بروکراسی مشکلات سرمایه گذاران را برطرف کند، تأکید کرد: این منطقه برای سرمایه گذاری در اقتصاد دریا، گردشگری، توسعه ‏در حوزه های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مناسب است؛ در بازدید امروز، پیشرفت مجموعه باختر و کشت و صنعت قابل لمس بود.

مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌‌کنیم

رئیسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی محور تولید است، ادامه داد: پیشرفت، رفع مشکلات اجتماعی و ‏اقتصادی، استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو تولید است و رفع نگرانی نسبت به رشد نقدینگی با موضوع تولید است که هر چه به ‏سمت تولید برود این نگرانی را کم می‌کند.

وی تصریح کرد: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.

رئیسی ادامه داد: نرخ استهلاک در این سالها بیشتر از نرخ سرمایه گذاری بوده که جای نگرانی دارد و باید اقدامات لازم برای بهبود شرایط سرمایه گذاری ایجاد شود.

پایان پیام/3139

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *