روزه اولی ها را اینطوری در عید فطر تشویق کنید!

روزه اولی ها را اینطوری در عید فطر تشویق کنید!

یادمان باشد عید فطر فرصت خوبی است که به پاس یک ماه بندگی و روزه داری روزه اولی هایمان ، لذت این عبادت را برایشان دو چندان کنیم.

روزه اولی  ها را اینطوری در عید فطر تشویق کنید!

گروه زندگی: خاطره نخستین روز از روزه داری به قدری شیرین است که همه مان به خوبی آن روز را تا آخر عمر به یاد داریم. برای دختران ۹ساله و پسران ۱۵ساله. معمولا خود دختر و پسران در این سن برای روزه داری اشتیاق زیادی دارند و از سال‌های قبل که شاهد روزه داری پدر و مادرشان بودند، تجربه روزه‌های کوتاه و روزه کله گنجشکی را داشته‌اند.
همان روزهایی که سختی روزه داری را با حلاوت سفره افطاری و سحری از یاد می‌برند. روزهایی که روزه داری دهان کوچک شان را خشک خشک ، اما دل‌هاشان را بیش از پیش به خداوندمان نزدیک می‌کند.حالا روز عید فطر به پاس یک ماه بندگی و روزه داری فرزندان مان پای به پای بزرگترها ، بهترین فرصت است تا لذت این عبادت را برایشان دو چندان کنیم.

برنامه‌ای برایشان ترتیب بدهیم که از ماه مبارک رمضان خاطره خوشی در ذهن شان ثبت شود تا یک سال بعد با شیرینی و ذوق بیشتر دوباره به استقبال بهترین ماه خدا بروند. ممکن است برخی از والدین به علت مشغله‌های زیادی که دارند برای روز عیدفطر برنامه‌ای نداشته باشند و یا روزه دار کوچک شان را فراموش کنند. این موضوع ممکن است فرزندشان را مایوس کند. در این گزارش برای تشویق فرزندتان به روزه داری و هدیه یک ماه عبادت در روز عید فطر، راهکارهایی داریم.

* خاطره خوشی برای روزه اولی ها بسازید

روزه از فروع دین و عبادات منحصر به فردی است که مومن را به خداوند متعال نزدیک‌تر و جان روزه دار را صفای بیشتری می‌بخشد. انسان از طریق روزه، خود را از آلودگی‌های دنیوی پاک کرده و طعم شیرین اطاعت و بندگی را می‌چشد. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «ما کودکانمان را در هفت سالگی به روزه گرفتن، به اندازه‌ای که توان دارند، تا نصف روز، بیشتر یا کمتر، دستور می‌دهیم… شما کودکانتان را در نُه سالگی به روزه گرفتن، به هر اندازه که می‌توانند، امر کنید.»

«محمدجواد پاشایی» استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی درباره تشویق روزه اولی ها در عید فطر، می‌گوید: «نکته مهمی که در بحث تربیتی وجود دارد، ایجاد یک خاطره خوش برای فرد است و بهترین خاطره خوشی که برای بچه‌ها به ویژه در این سن می‌ماند بحث رفاقت پدر و مادر است. به خصوص رفاقت پدر که ممکن است به دلیل مشغله زیاد، کمتر شده باشد، بنابراین پدر و مادر در روز عید فطر بیشتر با فرزندشان وقت بگذارند و روز خوبی برایشان بسازند. این خاطره خوش بزرگترین هدیه برای بچه است. حتی می‌شود یک جشنی برای روزه اولی مان بگیریم و دوستانش را دعوت کنیم و یک کیک خانگی درست کنیم یا برایش هدیه‌ای نظیر سجاده و قرآن زیبایی تدارک ببینیم که برای او جذابیت داشته باشد.»

* یک هدیه معنوی بدهید

هنگامی که کودک و نوجوان ما یک ماه کامل را روزه می‌گیرد، به تکلیف شرعی خود عمل کرده است. اما والدین باید سختی فرزندشان را در نظر بگیرند و به روزه‌داری بچه‌هایشان بها بدهند. بهتر است در این ماه به هر نحوی که شده به فرزندتان بفهمانید که می‌دانید که چقدر برایش سخت بود اما او در این امتحان پیروز شده و هر موفقیتی هم یک پاداش دارد.

استاد حوزه علمیه می‌گوید: « خود ماه مبارک رمضان مهمانی معنوی خداوند است. بعضی ها می‌پرسند چطور در مهمانی خدا باید گرسنگی کشید؟ چون این سفره معنوی خداوند است. به همین خاطر می‌شود یک هدیه معنوی هم برای فرزند روزه اولی در نظر گرفت. به عنوان مثال انفاق که یک کار بزرگ معنوی است. بگوییم از این به بعد هر ماه از طرف فرزندمان یک بچه به سرپرستی قبول می‌کنیم و ماهی ۵۰ هزار تومان به کودک یتیمی می‌دهیم و مقدماتی برای فرزندمان بچنیم که اهمیت این کار برایش روشن شود. این یک هدیه معنوی است. یا فطریه را برای فرزندمان توضیح دهیم و خودش برود و فطریه بدهد. همین که فرد بداند می‌تواند به هم نوع خودش کمک کند، یکی از بزرگ ترین لذت‌های دنیاست که می‌شود به او هدیه داد.»

* لذت یک صبحانه خانوادگی بعد از ماه مبارک

بعد از ماه مبارک می‌توانید تدارک یک صبحانه خانوادگی در دل طبیعت ببینید و از فرزندتان هم بخواهید که با شما همراه باشد و پیشنهادش در این باره را به شما بگوید. و غذای مورد علاقه اش را برای او بپزید. مطمئن باشید لذت خوردن یک صبحانه بعد از ماه مبارک خاطره به یادماندنی در ذهن فرزندتان ثبت می‌کند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *