ریاست آتی ناتو در هاله‌ای از ابهام، احتمال ابقای استولتنبرگ

ریاست آتی ناتو در هاله‌ای از ابهام، احتمال ابقای استولتنبرگ

با توجه به اتمام دوره «ینس استولتنبرگ» رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه سپتامبر، ریاست آتی این پیمان نظامی درهاله ای از ابهام قرار گرفته و تاکنون هیچ اجماعی بر سر برخی از نامزدهای این سمت در میان اعضای آن دیده نمی شود.

ریاست آتی ناتو در هاله‌ای از ابهام، احتمال ابقای استولتنبرگ

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایرنا نوشت: درحالی ناتو در انتخاب جانشین بعدی استولتنبرگ فاقد هرگونه اتفاق نظر لازم است که این پیمان هرچه بیشتر خود را در جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین درگیر ساخته و به گفته کارشناسان و تحلیلگران این کرسی ریاست نیازمند فردی سیاستمدار و قدرتمند در روابط همه جانبه است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: رقابت برای تصدی سمت ریاست ناتو مدتی است آغاز شده اما با توجه به اینکه گزینه شاخصی در این زمینه وجود ندارد، آینده آن در تاریکی و ابهام قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: بسیاری از متحدان ناتو مایل هستند تا استولتنبرگ که در ماه سپتامبر ۹ سال ریاست وی در این سمت به پایان می رسد ، باردیگر و در نشست آتی که در لیتوانی برگزار می شود، برای چهارمین بار عهده دار این مسئولیت شود.

براساس این گزارش، هر فردی که عهده دار این سمت شود با یک وضعیت بحرانی مواجه است به طوریکه از یک سو باید تمامی اعضا را متحد و در کنار یکدیگر در حمایت از اوکراین مقابل روسیه نگاه دارد و از سویی دیگر مانع از وارد شدن ناتو به رویارویی مستقیم با مسکو شود.

نامزدهای احتمالی

در این گزارش همچنین از افرادی همچون «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس که هفته گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که خواهان این پست است و «مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک بعنوان نخستین نامزد زن ریاست ناتو نام برده شده است.

در این میان، برخی کشورها بخصوص فرانسه خواهان فردی از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جایگاه ریاست ناتو هستند تا این فرد بتواند همکاری نزدیکی بین ناتو و این اتحادیه برقرار کند و از نظر پاریس، نخست وزیر دانمارک می تواند این ویژگی را داشته باشد.

از «کایا کالاس» نخست وزیر استونی، «اورسولا فون در لاین» رئیس آلمانی کمیسیون اروپا، «کریستیا فریلند» معاون نخست وزیر کانادا، «مارک روته » نخست وزیر کهنه کار هلند، و «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا به عنوان دیگر گزینه های مطرح برای تصدی ریاست ناتو نام برده می شود.

رویترز می نویسد: هرچند بطور سنتی ریاست ناتو به اروپا می رسد اما هر فردی که قرار باشد بطور جدی برای این سمت برگزیده شود، نظر و حمایت واشنگتن بعنوان قدرت برتر ناتو را باید به دست آورد.

این رسانه انگلیسی در ادامه این گزارش عنوان می کند که هریک از این نامزدها مشکلات خاص خود برای احراز چنین سمتی را تحت شرایط بحرانی کنون دارند، بطور مثال کایا کالاس نخست وزیر استونی از نظر برخی از اعضای ناتو نسبت به روسیه تندرو است.

فردریکسن، سیاستمدار ۴۵ ساله دانمارکی نیز هرچند به ظاهر می گوید که خود را برای تصدی این سمت نامزد نکرده اما برخی دیپلمات های ناتو می گویند که وی در پشت پرده به شدت علاقه مند به تصدی این منصب است، با این وجود کشور وی تاکنون ۱.۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را به بودجه دفاعی اختصاص داده و به سقف دو درصد مورد نظر ناتو، نرسانده است.

این گزارش حاکی است که نخست وزیر دانمارک درصورت تصدی این سمت ناگزیر به کناره گیری از سمت خود خواهد بود که این اقدام دولت متزلزل وی را در آستانه فروپاشی قرار خواهد داد.

روته، نخست وزیر هلند نیز تاکید کرده که خواهان این سمت نبوده و نخست وزیر اسپانیا نیر کارزار انتخابات عمومی کشورش در سال جاری را پیش رو دارد.

جیمی شی، یکی از مقام های ارشد سابق ناتو که سابقه ۳۸ سال حضور در این پیمان نظامی دارد به رویترز گفت که اعضای ناتو به دنبال یک سیاستمدار با تجربه و فردی با توانایی روابط دیپلماتیک عالی برای این جایگاه مهم هستند.

این گزارش می افزاید دولت بایدن تاکنون هیچ یک از نامزدها را مدنظر نداشته و یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز گفته که هنوز زود است تا واشنگتن حمایت خود از فردی بعنوان نامزد احراز این سمت را اعلام کند.

براساس این گزارش، با توجه به کمبود نامزدها که از حمایت آنچنانی هم برخوردار نیستند، احتمال تمدید ریاست استولتنبرگ بر ناتو افزایش یافته است هرچند خود وی اعلام کرده که مایل به ماندن بیشتر در این سمت نیست، اما او نگفته که چنانچه از وی برای ابقا در این پست درخواست شود، چه پاسخی خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، ۶۴ ساله، بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی نخست وزیر نروژ بود، وی پس از «آندرس فوک راسموسن»؛ نخست وزیر سابق دانمارک، از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون دبیرکل ناتو است.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *