سیاه کشی تمام ناشدنی در آمریکا

سیاه کشی تمام ناشدنی در آمریکا

سه سال پس از کشته شدن جورج فلوید، جوان سیاهپوست دیگری با فشار دستان یک سفیدپوست بر گردنش جان باخت.

سیاه کشی تمام ناشدنی در آمریکا

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: قتل یک سیاهپوست در متروی نیویورک سیتی توسط افسر سفیدپوست سابق نیروی دریایی امریکا، چندین سال پس از جنایت هولناک پلیس علیه جورج فلوید، موج اعتراضات به خشونت نژادپرستانه را بار دیگر به راه انداخته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، جوردن نیلی 30 ساله که پس از مرگ مادرش بی‌خانمان شده و در خیابان و مترو امرار معاش می‌کرد، دوشنبه هفته گذشته در قطار نیویورک با فریاد بر سر یکی از مسافران گفت گرسنه و تشنه مانده و از بلاتکلیفی خسته شده است. دیگر حتی مردن نیز برایش اهمیت ندارد و می‌خواهد به زندان بیفتد. در آن لحظات همه مسافران تنها نظاره‌گر رفتارهای او بودند اما ناگهان جوان 24 ساله سفیدپوستی به سمت او حمله‌ور شد و با حلقه کردن بازویش دور گردن نیلی، او را نیمه جان کرد. اما اوضاع از آنچه تصور می‌شد بدتر بود و وقتی نیروهای امدادی به محل رسیدند بلافاصله شروع به احیای او کردند اما نتیجه‌ای نداشت و نیلی 30 ساله در بیمارستان جان داد. گرچه سخنگوی مرکز درمانی نیویورک سیتی علت مرگ این جوان سیاهپوست را به خاطر فشار زیاد بر گردنش تأیید کرده اما قاتل 24 ساله پس از بازجویی، بدون هیچ شرط و وثیقه‌ای آزاد شده است. این در حالی است که به گواه شاهدان، نیلی خشمگین هیچ ژستی برای حمله به کسی نداشت و تنها از فرط گرسنگی و تشنگی فریاد می‌زد که ناگهان مورد حمله قرار گرفت.

خوان آلبرتو وادکوئز که دوشنبه گذشته یکی از مسافران متروی نیویورک سیتی بود و تمامی تصاویر این حمله را فیلمبرداری کرده بود، گفت: «او مدام تکرار می‌کرد برای من مهم نیست بمیرم یا به زندان بیفتم. من هیچ غذایی ندارم و…. او سپس کتش را درآورد و روی زمین انداخت و ادامه داد آماده است تا با محکومیت ابد به زندان برود.» او ادامه داد: «بسیاری از مسافران با دیدن رفتارهای او از اطرافش پراکنده شدند اما او هیچ گاردی برای حمله نداشت. ناگهان یکی از مسافران به او نزدیک شد و از پشت سر گردنش را گرفت. این در حالی بود که حتی نیلی با آن مرد چشم در چشم هم نشده بود. او آنقدر گردن مرد سیاهپوست را فشرد تا او بی‌حرکت روی زمین افتاد. در آن لحظات دو نفر از مسافران برای کمک به نیلی جلو رفتند اما تلاش آنها برای نجات این مرد نتیجه‌ای نداشت.»

این شاهد حتی مسلح بودن جوان سیاهپوست را رد کرد، آن هم برخلاف آنکه یکی از مسافران ادعا کرده بود چاقوی نیلی را در جیبش دیده است. گزارش این حادثه ساعت 2 و 30 دقیقه عصر دوشنبه به پلیس رسید و مأموران با اعزام به محل تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. فیلم ضبط شده از این حادثه توسط آلبرتو وادکوئز پس از انتشار خبر مرگ مرد سیاهپوست تحویل پلیس و تحقیقات در این زمینه آغاز شد.

اعتراض به آزادی قاتل

قاتل 24 ساله این جوان سیاهپوست با نام دنیل جی پری که از افسران سابق نیروی دریایی امریکا بود، پس از آغاز تحقیقات پلیس احضار اما پس از سؤال و جوابی نه چندان طولانی توسط مأموران اداره پلیس نیویورک سیتی آزاد شد و وکیل او نیز اقدام موکلش را دفاع از خود و دیگر مسافران در برابر رفتار خشونت‌بار نیلی عنوان کرد.

با این حال کتی هوچل، فرماندار نیویورک با تأکید بر اینکه این جنایت تبعاتی در پی خواهد داشت، این پرونده را مستحق احقاق حق و عدالت دانست.

دادستان منهتن نیز خاطرنشان کرد که بزودی کیفرخواستی در این پرونده صادر خواهد کرد. همزمان الکساندر اساسیو کورتز، نماینده دموکرات حومه نیویورک سیتی نیز با تأکید بر اینکه نیلی کشته شده است، خواهان دستگیری پری شد.
این در شرایطی بود که روز جمعه صدها نفر از معترضان به خشونت‌های نژادی با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «عدالت را برای نیلی اجرا کنید» و «فقیر بودن جرم نیست» در محله‌های پایین منهتن تجمع کرده و خواستار اجرای عدالت شده و خشونت نژادی بویژه علیه سیاهپوستان را محکوم کردند. پیش‌تر نیز حزب کمونیست جوانان نیویورک در این رابطه تجمعی را برگزار کرده بود. در بروکلین نیز حامیان مبارزه با نژادپرستی تجمع مشابهی را برگزار کردند.

هشدار سازمان ملل به امریکا

اما در هفته‌ای که بار دیگر یک سفیدپوست جان جوانی سیاهپوست را در امریکا گرفته بود، کارشناسان مبارزه با نژادپرستی سازمان ملل که برای توری یک هفته‌ای در امریکا به سر می‌بردند، افزایش نژادپرستی در این کشور را نگران کننده خوانده و نسبت به آن هشدار دادند.

به گزارش تی آر تی ورلد، تراسی کیسی، یکی از کارشناسان ارشد این تیم گفت: «نابرابری نژادی در امریکا به تاریخ ابتدای تأسیس این کشور بازمی‌گردد و سران این رژیم باید برای مقابله با آن هر چه سریع‌تر اقداماتی را انجام دهند. شرایط به گونه‌ای است که یک اصلاحات گسترده در این رابطه با رهبری قدرتمند در تمامی سطوح باید مدنظر قرار گیرد.»

این تیم از کارشناسان مستقل که در سال 2020، پس از قتل جورج فلوید توسط افسر سفیدپوست پلیس امریکا تشکیل شده است در تور 12 روزه خود به امریکا با خانواده‌های قربانیان و نیروهای پلیس و دولتی و دادستانی در واشنگتن، لس آنجلس، شیکاگو، مینیاپولیس و نیویورک دیدار داشتند و اعلام کردند نتایج تحقیقاتشان نشان می‌دهد که آمار نارضایتی و ناامیدی سیاهپوستان به خاطر رفتارهای نژادپرستانه بشدت در امریکا بالا رفته است. در این میان حتی افسران سیاهپوست پلیس نیز از شرایط خود ابراز نگرانی کرده و مدعی شد‌ه‌اند به‌خاطر رنگ پوستشان در امریکا امنیت لازم را ندارند.

در همین راستا این تیم در پایان سفر خود، امریکا را ملزم کرد تا با پیروی از سازکار تعریف شده سال 2021 شورای حقوق بشر سازمان ملل به فوریت نه تنها آلام بازماندگان قربانیان را تسکین دهد که در قبال مردمان خود با هر رنگ و نژادی مسئولیت‌پذیر بوده و از آنها مراقبت کند.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *