شادی دبستانی‌ها در روز بدون کیف/ وقتی کلاس درس محل تهیه شیرینی و دست‌سازه می‌شود

شادی دبستانی‌ها در روز بدون کیف/ وقتی کلاس درس محل تهیه شیرینی و دست‌سازه می‌شود

امروز همین که قرار نبود آن کیف سنگین پر از کتاب و دفتر را با خود حمل کنند، کلی خوشحالی داشت چه برسد به اینکه خبری از درس و مشق و امتحان هم نبود. این را می‌شد از چهره خندان تک تک بچه‌های مدرسه خواند. چقدر امروز شاد بودند.

شادی دبستانی‌ها در روز بدون کیف/ وقتی کلاس درس محل تهیه شیرینی و دست‌سازه می‌شود

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دل توی دلش نبود. ذوق برنامه فردا، اشتیاقش را برای مدرسه رفتن چنان افزایش داده بود که دلش می‌خواست شب هرچه زودتر بگذرد و صبح فردا از راه برسد. کتاب‌های درسی‌اش و دفترها را کنارش چیده بود و یک بسته کاغذ رنگی، چسب و قیچی و کلی خوراکی جایگزین کتاب‌های درسی شده بود.

اشتیاق مدرسه رفتن به حدی شده بود که خودش از خواب بیدار شد و آماده و حاضر برای رفتن به مدرسه بود. آن هم پسربچه‌ای که تا دیروز باید به سختی از رختخواب بیرونش می‌کشیدند و با بی‌میلی به مدرسه می‌رساندند.

اصلا همین که قرار نیست آن کیف سنگین پر از کتاب و دفتر را امروز با خود حمل کند، کلی خوشحالی داشت چه برسد به اینکه خبری از درس و مشق و امتحان هم نیست. این را می‌شد از چهره خندان تک تک بچه‌های مدرسه خواند. چقدر امروز شاد بودند.

*** یک روز شاد

آنقدر بچه‌ها شوق دارند و در حیاط مدرسه می‌خندند که پدر و مادرهایی که آنها را تا مدرسه همراهی کرده‌اند هم به وجد آمده‌اند؛ بچه‌ها در کلاس درس، گروه گروه شدند و هر گروه قرار است کارهای ویژه‌ای انجام دهند.

گروه امیرعلی قرار است توپک خرمایی درست کنند و این اولین تجربه درست کردن شیرینی برای آنها در کلاس درس است. تمام مواد مورد نیاز را هم مادر امیرعلی تهیه کرده است و در داخل کیف فرزندش گذاشته است.

مادر که از شوق فرزندش، لذت می‌برد، می‌گوید: قرار بود امروز، روز بدون کیف باشد اما خب کیف را که نمی‌شد به مدرسه نیاورند. چون باید وسایل امروز را می‌آوردند. ما دیروز رفتیم بیسکوئیت خریدیم البته مابقی مواد شیرینی را مادران دیگر گرفتند.

مادر امیرعلی که خانه‌دار است و یک فرزند کوچک دیگر که البته 3 ساله است، دارد، ادامه می‌دهد: امروز پسرم خیلی شاد است. کاش در مدرسه طوری رفتار می‌کردند که بچه‌ها مثل امروز شاد باشند و با شوق به مدرسه بیایند.

*** لذت درست کردن کاردستی

گروه دیگری قرار است کار دستی درست کنند. آنها قرار است عینک با کاغذ درست کنند. ضمن اینکه قرار است درباره زباله‌های پرفایده مطالعه کنند و از آنها نقاشی بکشند. بچه‌ها کاغذ رنگی‌ها را در آورده‌اند و تلاش می‌کنند، حرف‌های خانم معلم را بادقت گوش کنند تا کاردستی قشنگی تهیه کنند. گروه دیگری هم قرار است یک خیابان پر از خودرو را درست کنند و قرار است کاردستی‌شان، ماشین‌های رنگی باشد.

مادر آراد می‌گوید: تکالیف و برنامه‌های بچه‌ها از فعالیت‌های مجلات رشد انتخاب شده است. پسرم سوم دبستانی است. معلم او بچه‌ها کلاس را گروه گروه کرده است و هر گروه قرار است فعالیتی را انجام دهد.

وی ادامه می‌دهد: امروز بچه‌ها خیلی شاد هستند و این از همه چیز مهم‌تر است. واقعا چرا باید بچه‌های دبستانی هر روز امتحان داشته باشند. چرا باید هر روز همه کتاب‌های مدرسه‌شان را با خود به مدرسه ببرند. انگار امروز رها شده‌اند و واقعا همه‌شان خوشحالند.

مادر آراد که کارمند است و امروز مرخصی ساعتی گرفته است، اضافه می‌کند: وقتی آموزش و پرورش می‌تواند محیط مدرسه را شاد کند، چرا این کار را انجام نمی‌دهد. باید فضای مدرسه انقدر شاد باشد که بچه‌ها هر روز با علاقه به مدرسه بروند.

***روز بدون کیف

طرح روز بدون کیف، امروز در مدارس ابتدایی شهر تهران اجرا شد و هدف آن هم بهره‌وری در فرایند یاددهی ـ یادگیری با فعالیت‌های مهارت محور، تنوع بخشی به مواد، محیط‌ها و فرصت‌های یادگیری، چرخش تحولی از محتوای متمرکز کتاب‌های درسی به اهداف پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی، چرخش تحولی از حافظه محوری به پژوهش و مسأله محوری، ایجاد فرصت برای خلاقیت، زمینه‌سازی و تقویت عادت به مطالعه است.

معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص می‌گوید: برای ایجاد یک روز به یاد ماندنی برای همه دانش آموزان، روز بدون کیف در مدارس ابتدایی شهر تهران اجرا شد. البته در این روز آموزش تعطیل نبود، بلکه فعالیت‌های مجلات رشد در کلاس های درس با توجه به اهداف مورد اشاره انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران ادامه می‌دهد: امروزه موضوع توجه به ساحت‌های تربیتی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری در اولویت برنامه‌های اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران قرار دارد و به موازات ساحت‌های دیگر توجه به ساحت زیستی دانش‌آموزان، حذف کیف‌های سنگین دانش‌آموزان و تمرکز بر مهارت‌های زندگی مانند خوب حرف زدن و حرف خوب زدن، جرأت‌ورزی و تمرین شجاعت، کنترل استرس و خشم، پژوهش و تحقیق، مدیریت زندگی، مصرف بهینه، مشورت و هم فکری با گروه همسالان، آینده نگری و تلاش، صبر و گذشت در این برنامه یک روزه پیش بینی شد.

*** دوباره این روز تکرار شود

شاید امروز یک نمونه از همان روزهایی بود که می‌توان نمونه یک روز آموزشی و پرورشی خوب باشد. روزی که هم بچه‌ها آموزش دیدند هم کار گروهی را تجربه کردند و هم شاد بودند.

هم کاردستی درست کردند، هم نقاشی کشیدند، هم مطالب جدیدی یاد گرفتند و هم بازی و شادی کردند. خانواده‌ها می‌گویند به روزهای اینچنینی، نظام تعلیم و تربیت خیلی نیاز دارد.

آرش دانش‌آموز سوم دبستانی می‌گوید: امروز به من خیلی خوش گذشت. نقاشی کشیدیم و کاردستی درست کردیم. بچه‌ها همه با هم خوب بودند.

امروز والدین بارها و بارها این جمله را تکرار کردند «کاش برنامه‌های شاد آموزشی و پرورشی آنقدر در برنامه‌های آموزشی جای گیرد که بچه‌ها هر روز مثل امروز برای حضور در مدرسه لحظه‌شماری کنند».

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *