صلح اوکراین از مسیر آفریقا می‌گذرد؟

صلح اوکراین از مسیر آفریقا می‌گذرد؟

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه آفریقای جنوبی در جنگ اوکراین چندان بی‌طرف نبوده است و می‌تواند در نتیجه‌بخش بودن مذاکرات تأثیرگذار باشد، گفت: با توجه به پیچیدگی‌های جنگ اوکراین و ابعاد بین‌المللی و عمیق آن، مذاکرات 2 کشور ساده نیست و روسیه و اوکراین قصد ندارند از مواضع خود کوتاه بیایند.

صلح اوکراین از مسیر آفریقا می‌گذرد؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی با پیشنهاد اعزام هیأتی از سران کشورهای آفریقایی به مسکو و کی یف موافقت کرده‌اند.

به گفته رئیس جمهور آفریقای جنوبی، این اقدام در راستای تحقق مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین انجام می‌شود؛ صلحی که با گذشت قریب به 15 ماه از جنگ اوکراین تا حدی دشوار و دور از ذهن به نظر می‌آید. پیش‌تر نیز چین و برخی کشورهای دیگر برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین پا پیش گذاشته بودند که اوکراین با آن‌ها مخالفت کرده است.

در یک سوی میدان روسیه قرار دارد که نگرانی‌های امنیتی خود از نزدیک شدن ناتو به مرزهای کشورش را حل نشده می‌بیند و در سوی دیگر میدان اوکراین قرار دارد که به پشت گرمی کمک‌های مالی و نظامی غرب تمایلی به آمدن پای میز مذاکره از خود نشان نمی‌دهد.

رئیس جمهور اوکراین به زودی از تور اروپایی خود به کی یف بازمی‌گردد؛ توری که هدف عمده آن جلب کمک‌های طرف‌های غربی برای ادامه مقابله با روسیه است.

افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در ارزیابی خود از موافقت رؤسای جمهور روسیه و اوکراین با آغاز مذاکرات صلح با توجه به پیشنهاد آفریقای جنوبی به «راهبرد معاصر» گفت: بعید به نظر می‌آید پیشنهاد طرح صلح آفریقای جنوبی به زودی به نتیجه برسد. پیش‌تر نیز چین چنین اقدامی انجام داد که به نتیجه خاصی نرسید. آفریقای جنوبی در تحولات جنگ اوکراین چندان بی طرف نبوده است و همین خود می تواند در نتیجه بخش بودن مذاکرات تأثیرگذار باشد. اینکه مذاکرات به مرحله مذاکرات پوتین و زلنسکی برسد، نیازمند مقدماتی است و باید مذاکراتی در سطوح پایین تر انجام شود که به نظر زمان‌بر می رسد.

وی افزود: با توجه به پیچیدگی های جنگ اوکراین و ابعاد بین‌المللی و عمیق آن، مذاکرات میان این دو کشور چندان ساده نیست. خواسته‌های دو طرف مقابل هم قرار دارد و اوکراین و روسیه قصد ندارد از موضع خود کوتاه بیایند. بنابراین نمی‌توان درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات در صورت برگزاری، پیش‌بینی دقیقی کرد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: موانع اصلی در مسیر مذاکرات روسیه و اوکراین زیاد است؛ نخست، اینکه روسیه چهار منطقه روس تبار اوکراین را ضمیمه خاک خود کرده است. دوم، اینکه جنگ اوکراین اکنون وجهه بین‌المللی به خود گرفته و ناتو نگران پیروزی روسیه در اوکراین است. سوم، اینکه کشورهای پیرامون اوکراین ازجمله مولداوی و لهستان نگرانی های مشابهی دارند.

سلیمانی گفت: آمریکا و ناتو در ایجاد مانع بر سر راه مذاکرات صلح جدی هستند، نه به دلیل حمایت از اوکراین، بلکه به دلیل اینکه امنیت خود را در مخاطره می بینند. این موانع کماکان بر سر جای خود باقی و بعید است به زودی رفع شوند. اوکراین به دلیل حمایت غرب قصد ندارد تسلیم شود و روسیه نیز قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را ندارد؛ در چنین فضایی دستیابی به توافق سخت به نظر می‌آید.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان درباره راهکار به نتیجه رسیدن مذاکرات میان روسیه و اوکراین گفت: تنها راه حل و فصل بحران اوکراین این است، در وهله نخست روسیه از مواضع خود بر سر سرزمین های الحاق شده به خاکش کوتاه بیاید و در مذاکرات میان دو کشور باید تمامیت ارضی اوکراین حفظ شود تا اوکراین و طرف غربی نیز در مذاکرات انعطاف به خرج دهند.

سلیمانی یادآور شد: مانند مذاکرات مینسک که میان روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین برگزار شد و قرار بود خودمختاری به منطقه دونباس داده شود، اوکراین باید در مذاکرات جدید با روسیه به خودمختاری دونباس رضایت دهد، اما جدا شدن این سرزمین ها از اوکراین می تواند مذاکرات دو کشور را با چالش مواجه کند. اگر دو طرف به سطحی از خواسته های طرف مقابل رضایت ندهند، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید، جنگ اوکراین همچنان ادامه خواهد یافت و به بحرانی غیر قابل حل تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون در داخل روسیه نوعی اختلافات میان ارتش روسیه و گروه نظامی واگنر وجود دارد. این گروه در باخموت پیشروی‌هایی کرد. با وجود این، چند بار اعلام کرده است به دلیل نرسیدن مهمات پیشروی در باخموت دشوار است. ستاد فرماندهی ارتش روسیه و گروه واگنر دچار اختلافاتی هستند که این می تواند مسأله‌ساز باشد.

ابوالفتح گفت: روسیه هزینه‌های نظامی زیادی در اوکراین انجام داده و اوکراین نیز برای ادامه جنگ کاملاً به غرب و کمک‌های مالی و نظامی آن وابسته است. بنابراین پیش بینی چشم انداز صلح میان روسیه و اوکراین چندان آسان نیست.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *