نقش اصلاح‌طلبان در ایجاد سرخوردگی اجتماعی

نقش اصلاح‌طلبان در ایجاد سرخوردگی اجتماعی

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سکوت روشنفکران و اصلاح‌‌طلبان نسبت به خشونت‌های رواج‌یافته در کشور یادآور شد:«برخی از طیف‌های سیاسی مثل اصلاح‌طلبان، مسببین این سرخوردگی‌ها هستند و مطالبه‌ای را به آن دامن زدند که قابل تحقق نبود.

نقش اصلاح‌طلبان در ایجاد سرخوردگی اجتماعی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- علی انتظاری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» به تشریح ارتباط مستقیم اتفاقات هفته اخیر با جنش زن، زندگی، آزادی پرداخت و گفت: «این خشونت‌ها قابل پیش‌بینی بود و وقتی شرایطی پیش می‌آید که گروهی با اهداف و خواسته‌های مشخص به مطالبات خود نمی‌رسند، این مسأله باعث ایجاد سرخوردگی شد و در واقعیت این موضوع ناشی از شکست گروه‌هایی است که در ناآرامی‌ها شرکت کردند و توقعاتی داشتند که گمان می‌کردند برآورده می‌‎شود اما وقتی با واقعیت‌های اجتماعی روبه‌رو و از برآورده شدن مطالبات خود ناامید شدند، طبیعی است، دچار سرخوردگی شدند و سرخوردگی هم موجب خشونت شد.»

وی ادامه داد: «ما باید زودتر این مسأله را پیش‌بینی کرده و نسبت به آن اقداماتی را انجام می‌دادیم، مسأله اصلی از این‌جا ناشی می‌شود، شرایطی که مردم در فضای مجازی غرق شوند و ما نسبت به آن، نه‌تنها بی‌تفاوت بودیم بلکه خودمان هم با آن همراهی کردیم. در نتیجه نظام حکمرانی جامعه به جای اینکه نسبت به این مسأله وسواس و حساسیت داشته باشد، تحت‌تأثیر گفتمان پزشکی مردم را به سمت فاصله اجتماعی و غرق شدن در فضای مجازی سوق داد.»

انتظاری با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مدارس همه به صورت مجازی اداره شدند، تصریح کرد: «در واقع مسائل ارتباط با فضای مجازی در اختیار همه قرار گرفت و فضای مجازی هم تنها کلاس آموزشی نبود. اینترنت و پلتفرم‌ها مثل اینستاگرام، تلگرام و بازی‌های رایانه‌ای ازجمله ابزار فضای مجازی بودند که وقتی این ابزار در اختیار جوانان قرار گرفت، این مسأله موجب دورشدن از واقعیت‌های اجتماعی سخت و رفتن به فضای نرم اجتماعی شد. فضای مجازی خیلی با واقعیت متفاوت است.

شما فرض کنید اگر از کسی خوش‌تان نمی‌آید، او را بلاک می‌کنید اما در واقعیت اجتماعی که نمی‌توان آدم‌ها را بلاک کرد و افراد حضور دارند. برای مثال در بازی‌های رایانه‌ای جان خود را از دست می‌دهی اما در واقعیت به این صورت نیست.»

این کارشناس سیاسی با اشاره به سکوت روشنفکران و اصلاح‌‌طلبان نسبت به خشونت‌های رواج‌یافته در کشور خاطرنشان کرد: «برخی از طیف‌های سیاسی مثل اصلاح‌طلبان، مسببین این سرخوردگی‌ها هستند و مطالبه‌ای را به آن دامن زدند که قابل تحقق نبود.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *