پای نظرات مسوولان آموزش عالی به بهانه روز استاد؛ روزی به نام آنان که یک جامعه را می‌پرورند

پای نظرات مسوولان آموزش عالی به بهانه روز استاد؛ روزی به نام آنان که یک جامعه را می‌پرورند

روز استاد بهانه‌ای شد تا نظرات مسوولان آموزش عالی را درباره ویژگی‌های یک استاد تراز اسلام و انقلاب بدانیم.

پای نظرات مسوولان آموزش عالی به بهانه روز استاد؛ روزی به نام آنان که یک جامعه را می‌پرورند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ می‌دانیم که اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از نظر مراتب علمی دانشگاهی در چند گروه مربی آموزشیار و مربی، استادیار، دانشیار، استاد و استاد تمام قرار می‌گیرند اما به طور کلی هر آنکه به ما آموزش می‌دهد بخصوص در سطح عالی دانشگاهی استاد ماست و استاد در فرهنگ ما و در فرهنگ کشورهای دیگر نیز دارای جایگاه و شأن بالایی است، همانطور که امیرالمؤمنین امام علی(ع) نیز فرمودند: هرکس به من کلمه‌ای بیاموزد مرا (بنده) خود کرده است.

اما این روزها برخی دانشجویان از برخی اساتید گلایه‌مند هستند که آموزه‌های غربی را به جای آموزه‌های بومی مذهبی به دانشجویان ارائه می‌کنند، البته که به گفته مسوولان آموزش عالی از این دست اساتید در دانشگاه‌های کشور ما بسیار کم هستند اما در هر صورت برای آنکه بدانیم یک استاد خوب و نمونه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد با چند نفر از اساتید دانشگاه و مسوولان آموزش عالی گفت‌وگو کردیم.

* استاد نمونه با دانشجویش مانند فرزند خودش رفتار می‌کند

از نظر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاد نمونه همان برخوردی که با فرزندان خودش دارد با فرزندان مردم هم دارد و با نظمش به دانشجو نظم آموزش دهد یا به طور مثال برخورد و روابط عمومی قوی و مسوولیت شناسی را با عملکرد خودش به دانشجویانش یاد می‌دهد.

به گفته وزیر علوم، در دانشگاه‌های بین‌المللی به اساتیدی که نگاهشان به دانشجویان مانند نگاه به فرزندان خودشان است «منتور» می‌گویند، منتور فراتر از استاد و معلم است به این صورت که یک استاد منتور نه تنها به بخش آموزش و پژوهش دانشجو توجه می‌کند بلکه نسبت به رفتار، گفتار و شرایط زندگی دانشجویانش هم حساس است و حتی به آنها کمک می‌کند تا به طور مثال شغل مناسبی پیدا کنند، اگر دانشجو شغل مناسبی ندارد یا حتی مشکل مالی دارد، این استاد به عنوان یک مشاور امین در کنار دانشجو قرار می‌گیرد و مانند پدری که مراقب فرزند خودش هست، مراقب فرزندان مردم هم هست.

وزیر علوم تاکید بر پرورش شاگردانی که به شور، شوق و شعف جوانی، جام جان خویش را لبریز از ایمان و آگاهی کنند، را گرانمایه‌ اولویتی‌ دانست که توامان هم برای وزیر و دیگر خادمان عرصه‌ آموزش دانشگاهی افتخار محسوب می‌شود.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز می‌گوید: باید نگاه بیشتر اساتید دانشگاه‌ها به داشته‌های داخلی باشد و در حال حاضر به همین صورت است، اساتید ما دانشجویان را به تفکرات غربی تشویق نمی‌کنند.

حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز بر ضرورت پرداختن اساتید دانشگاه به آموزش هایی در زمینه رفع چالش های موجود و نقش آفرینی آن در زیست بوم اشتغال کشور تأکید می‌کند.

حسن مسلمی نایینی رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این زمینه می‌گوید: کار بزرگ و جهادگونه معلمان و اساتید، آموزش و شکوفاسازی نسل جوانی‌ است که بزرگ‌ترین ثروت کشور هستند و هیچ پدیده‌ ارزشمند دیگری با آن برابری نمی‌کند.

به عقیده مسلمی نایینی، باید از این ظرفیت عظیم بیش‌ازپیش در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کشور استفاده کنیم و با حفظ منزلت فرهنگی و اجتماعی مشکلات حقوقی و معیشتی آنان از طرف دولت و مجلس محترم به نحو احسن رسیدگی و رفع شود.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد هم رشد و اعتلای فرهنگ و تسریع فرایند توسعه منابع و تقویت بنیه علمی کشور را مرهون کوشش پیگیرانه و صادقانه اساتید گرانقدری می‌داند که در مدارس و دانشگاه های ایران اسلامی به تدریس علم نافع و تحکیم مولفه‌های حیات طیبه در همه شئون و ابعاد جامعه اهتمام و جدیت می‌ورزند.

مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌گوید: استاد نمونه استادی است که صفات خوب یک عالم را به شاگردهایش تزریق کند تا آن‌ها بدانند باید تابع استدلال باشند و در علم تبعیض قائل نشوند، سفارش دانشمندان بزرگ ما این است که یک عالم باید اهل تبعیض و غرض ورز نباشد.

وی معتقد است: خصوصیات دانشمندان بزرگ ما مانند ابوریحان در تلاش و حس کنجکاوی باید به دانشجو تزریق شود و در عین حال اخلاق هم به دانشجویان تزریق شود، البته در حال حاضر در دانشگاه‌های ما دانشجویان صرفا آموزش می‌بینند تا مدرک بگیرند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *