پرده‌ای که روی چشم اصلاح‌طلبان افتاده/ دروغ جدید با کلیدواژه «دیوارکشی» و «تفکیک جنسیتی» در مترو

پرده‌ای که روی چشم اصلاح‌طلبان افتاده/ دروغ جدید با کلیدواژه «دیوارکشی» و «تفکیک جنسیتی» در مترو

سال‌هاست متروی تهران شامل «واگن بانوان» و «واگن‌های مشترک بین آقایان و بانوان» است؛ مسئولان مترو به درخواست بانوان برای آن بخش اختصاصی، پرده نصب کرده است. حالا جریانی که روزگاری بر سر خانم‌های بی‌حجاب پونز می‌کرد و در کلاس‌های دانشگاه دیوار کشیده بود با استفاده از تعابیری مانند دیوارکشی و تفکیک جنسیتی قصد حمله به این اقدام دارد.

پرده‌ای که روی چشم اصلاح‌طلبان افتاده/ دروغ جدید با کلیدواژه «دیوارکشی» و «تفکیک جنسیتی» در مترو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، روزهای گذشته تصاویری از پرده‌های نصب شده در متروی تهران واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت؛ از یک سو بسیاری از بانوان از این اقدام استقبال کردند و از سوی دیگر برخی سیاسیون این اقدام را زیر سوال بردند.

برای بررسی کامل و دقیق نصب این پرده‌ها در متروی تهران، این موضوع را از چند بعد می‌توان مورد بررسی و نقد قرار داد.

چرا مترو در بین واگن بانوان و واگن‌های مشترک پرده نصب کرده است؟

طبق گفته مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران، ۴۰ درصد تماس‌های مربوط به مترو و رتبه اول فراوانی اعتراضات مردمی در این بخش، موضوع ورود آقایان و مزاحمت‌های ایجاد شده در مترو است. کاربران فارس من نیز تنها در یکی از کمپین‌ها که بیش از ۲۶ هزار امضا هم داشت خواستار ممانعت از ورود آقایان به واگن ویژه بانوان در مترو شدند. این بخشی از دلایلی است که لزوم چنین اقدامی را بیش از پیش می‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم تاکید کرد در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه می دهیم رعایت حجاب ضروری است؛ جداسازی بخش بانوان و آقایان احترام به حریم بانوان است.

سیاسی بازی و کینه جویی حزبی/ آیا دیوارکشی کردند؟

بسیاری از اصلاح طلبان به این اقدام متروی تهران حمله کردند و حتی با میان کشیدن پای ادعای قدیمی دیوارکشی در پیاده رو، سعی کردند هجمه‌بیشتری علیه شهرداری به راه بیاندازند. نمونه‌هایی از این هجمه‌های این جریان سیاسی را مشاهده می‌کنید.

اما چه اتفاقی در مترو افتاده است؟ برخلاف جریان رسانه‌ای که مخالفان در طبل آن می‌کوبند، اصلاً بحث زنانه و مردانه کردن در مترو مطرح نیست. همانطور که از قبل واگن‌های اختصاصی بانوان در مترو وجود داشت و بقیه واگن‌ها برای استفاده مشترک آقایان و بانوان استفاده می‌شد، حالا هم همینگونه است و تنها به جای جداکننده شیشه‌ای که بعضاً امکان ورود و یا مزاحمت احتمالی بانوان توسط برخی از مردان را داشت، پارچه و بنرهایی نصب شده تا مانع از این موضوع شود.

این دروغ‌ها از سمت جریان اصلاح طلب درحالی مطرح می‌شود که افراد همین جریان در دهه ۶۰ و ۷۰ پونز بر سر بی حجابان و در کلاس های دانشگاهی دیوار کشیدند، افراط این جریان تا حدی بود که رهبر انقلاب پشت تریبون صریحاً این تندروی ها را محکوم کردند.

البته اظهارات و اقدامات جناحی اصلاح‌طلبان به این موارد محدود نمی‌شود و از حوصله این گزارش خارج است و گرنه این جریان در زمان قتل میترا استاد توسط نجفی شهردار مورد حمایتشان نشان دادند که واکنش‌های آن‌ها بستگی دارد به این که چه کسی ساکن خیابان بهشت است(اینجا را بخوانید).

آیا واگن‌های مخصوص بانوان فقط در ایران وجود دارد؟

این حمله ها به خاطر پرده‌های نصب شده در زمانی که گویا حمله به اعتقادات برای برحخی آب و نان دارد، درحالی صورت می‌گیرد که واگن مخصوص خانم‌ها در بسیاری از کشورها برای راحتی بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سال ۲۰۰۵، اکثر خطوط فعال توکیو ژاپن دارای واگن‌های مخصوص زنان هستند. با اجرا شدن ساعتی این طرح در سال ۲۰۰۲ در یکی از شلوغ ترین خطوط، شکایات فقط در یک سال یک سوم کاهش یافت.

‏در واگن ‌های مترو ‎دوحه بر خلاف تهران قسمت جدایی بر اساس زنانه-مردانه نیست، بلکه بر اساس خانواده-مردانه است. یعنی زن‌ها و آقایان -به شرطی که با زن و بچه باشند- وارد آن قسمت می شوند.

در متروی امارات علاوه بر تفکیک و مناسب‌سازی واگن‌ بانوان روی شیشه اطلاع داده‌اند ۱۰۰ درهم جریمه آقایانی که وارد واگن خانم‌ها شوند.

مالزی از سال ۲۰۱۰ در پی برخی حوادث که ناراحتی بانوان را به همراه داشت واگن های قطار ویژه این قشر را با خدمه زن نیز راه اندازی کرد که با استقبال مواجه شد.

قطار زیرزمینی مخصوص بانوان از سال ۲۰۱۰ در کشور اندونزی راه اندازی شده است.

پس از اتفاقات ناگواری که در بمبئی هندوستان رخ داد، مسئولان این کشور متروی ویژه بانوان راه‌اندازی کردند.

کشورهای اروپایی در این سال‌ها همواره از موضوع مزاحمت برای بانوان گلایه داشتند. براساس نتایج یک تحقیق در فرانسه، نیمی از زنان این کشور در وسایل حمل ونقل عمومی احساس ناامنی می‌کنند.

علاءالدینوف ریاست اداره مسلمانان شهر مسکو واگن‌های جداگانه برای زنان به پیشگیری از تماس نزدیک زنان و مردان در ساعات اوج تردد در متروی مسکو کمک می‌کند.

وزیر حمل و نقل اسکاتلند هم با اشاره به این که ما به عنوان دولت وظیفه داریم بفهمیم زنان‌مان کجا احساس ناامنی می‌کنند، گفت باید برای امن‌تر کردن قطار برای زنان برنامه داشته باشیم و آن را حل کنیم.

حتی جرمی کوربین، نامزد رهبری حزب کارگر انگلیس چندسال پیش وعده داده بود در صورت انتخاب شدن، برخی واگن‌های قطارهای حمل و نقل عمومی را به طور اختصاصی برای زنان تعیین کند تا آمار آزار و اذیت زنان در این کشور کاهش یابد.

چهارم: کج سلیقیگی در اجرای طرح روی پرده‌

بخش دیگری از انتقادات به طرح‌های روی این پرده بود که نشان از کج‌سلیقگی مسئولان بود. هرچند درستی مدیرعامل مترو در این باره گفت: طرحی که روی شیشه نصب می‌شود، متغیر است. اگر اجرای طرح گل بازخورد خوبی دربین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خو هد کرد چرا که این طرح ها موقتی است و در طول سال با طرح‌های تبلیغاتی و فرهنگی مختلف با توجه به شرایط تغییر می‌کند.

به نظر می‌رسد دور جدید حملات رسانه‌های مخالف شهرداری تهران که از ابتدای سال آغاز شده و با حمله کردن به اقداماتی همچون نصب پرده جداکننده ادامه پیدا کرده در روزهای آینده شکل تازه‌ای به خود بگیرد.

به تازگی این جریان، موضوع فسادی که توسط زاکانی و تیمش در شهرداری کشف شد را هم علیه خود او استفاده کردند، جریانی که خودشان نه تنها فساد را کشف نمی‌کردند بلکه به نهادهای قانونی هم اجازه نمی‌دادند به فساد مدیران و نزدیکانشان رسیدگی کنند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *