پهلوانان از گود این زورخانه به آسمان می‌روند

پهلوانان از گود این زورخانه به آسمان می‌روند

نامش «ذوالفقار» است، ظاهرش هم مثل خیلی از زورخانه‌هایی‌ست که دیده‌ایم، اما گود آن یک فرق بزرگ با همه گودها دارد، پهلوانان از اینجا به آسمان می‌روند.

پهلوانان از گود این زورخانه به آسمان می‌روند

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: نامش زورخانه سنتی «دوالفقار» است، سال ۸۰ در دل مجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی(ره) ساخته شده و امروز نگین زورخانه‌های کشور است.

شهیدان محمدعلی الله‌دادی، محمدعلی خواجه، حسین اسدی، عبدالرضا سلمانی، غلامرضا لنگری‌زاده، محمدعلی حجتی، مرتضی محمدباقری و مهدی رکن‌الدینی در گود زورخانه ذوالفقار رسم پهلوانی را یاد گرفتند.

یادواره‌ای برای پهلوانانی که نمی‌میرند

حالا بعد از گذشت ۲۲ سال از راه‌اندازی این زورخانه برای پاسداشت یاد و خاطره این شهیدان و همچنین برزگداشت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید سردار حاج یونس زنگی‌آبادی دو شهید دیگر ورزش زورخانه‌ای استان کرمان نخستین یادواره شهدای زورخانه «دوالفقار» توسط بچه‌های ورزشکار این مجموعه برپا شد.

چرا زورخانه سنتی ذوالفقار ساخته شد؟

اما از آنجا که زورخانه «ذوالفقار» در زمان فرماندهی سردار محمد رئوفی‌نژاد فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله در مجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی(ره) کرمان احداث شده است، با وی گفت‌و‌گویی را انجام دادم تا بپرسم چه شد که این زورخانه را احداث کردند و آیا آن روز که خشت‌های این مجموعه را روی هم می‌گذاشتند، تصور می‌کردند روزی ۸ شهید از گود این زورخانه داشته باشیم.

سردار رئوفی‌نژاد می‌گوید: «با توجه به اینکه ورزش زورخانه‌ای مورد تاکید مقام معظم رهبری و همچنین جزو ورزش‌های معنوی و پرطرفدار در استان کرمان بود و این خطه ورزشکاران مطرحی در سطح کشور داشت و بچه‌های سپاه هم علاقه خاصی به این ورزش داشتند و تعدادی از این بچه‌ها هم عضو هیئت ورزش زورخانه‌ای بودند. وقتی مجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی (ره) را می‌ساختیم در ذهنم بود کار ویژه و بزرگی برای رشته ورزشی زورخانه‌ای و پهلوانی در این مکان انجام دهیم.

چند تا از زورخانه‌های کرمان در آن سال‌ها را هم دیده بودم که کوچک و قدیمی بودند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم زورخانه‌ای بسازیم که در سطح استان نمونه باشد و دوستان ورزشکار از سراسر استان بیایند و بتوانند از این زورخانه استفاده کنند.

تقویت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کرمانمهمترین هدف ما از راه‌اندازی زورخانه «ذوالفقار» بود و از معماری سنتی برای ساخت آن بهره بردیم».

از سردار می‌پرسم چرا نام این زورخانه را «دوالفقار» گذاشتید؟ «ورزش زورخانه‌ای یک ورزش معنوی است و نام حضرت علی(ع) در این ورزش بیش از دیگر ائمه اطهار(ع) برده می‌شود بنابراین این نام را انتخاب کردیم.

برگزاری یادواره شهدای زورخانه ذوالفقار ادامه یابد

خبر دارم، زورخانه ذوالفقار در این ۲۲ سال همیشه فعال بوده است و هر هفته ورزشکاران به این مکان می‌آیند و ورزش می‌کنند.

با برگزاری یادواره شهدای زورخانه سنتی «ذوالفقار» متوجه شدم ۸ شهید از گود این زورخانه تقدیم کرده‌ایم که این شهدا مایه افتخار همه ما هستند و بچه‌ها کار بسیار بزرگی و به‌جایی انجام دادند که این یادواره را برگزار کردند و امیدوارم این برنامه در سال‌های آینده هم برگزار شود و بنده هم توفیق حضور در یادواره بعدی را برای بزرگداشت نام و خاطره شهدای گرانقدر گود زورخانه «ذوالفقار» داشته باشم».

یک شب به‌یادماندنی به یاد پهلوانان شهید

یادواره شهدای زورخانه سنتی «ذوالفقار» شامگاه پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه در فضای آمفی‌تئاتر روباز مجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی(ره) کرمان برگزار شد.

چند دقیقه‌ای قبل از شروع مراسم به مجموعه امام می‌رسم، بچه‌های زورخانه «ذوالفقار» موکبی را در ورودی آمفی‌تئاتر برپا کرده‌اند و با شربت از مهمانان یادواره پذیرایی می‌کنند، مهمانانی که خانواده عزیز شهدا، موسپیدان و پهلوانان ورزش زورخانه‌ای، تعدادی از مسؤولان و جمع زیادی از مردم هستند.

نشستن در فضای روباز، چند قطره ناگهانی باران، صدای ضرب زورخانه و آواز و نوای خوش مرشد و حرکات زیبای ورزشکاران دست به دست هم دادند تا شبی به‌یادماندنی برای مهمانان این یادواره ثبت شود.

حاج قاسم در زورخانه

جوانمردی و ایثار را از گود زورخانه یاد می‌گیریم

در همین حال نگارستانی دبیر نخستین یادواره زورخانه «ذوالفقار» کرمان می‌گوید: عکس ۱۰ شهید زورخانه‌ای استان کرمان در زورخانه «ذوالفقار» نصب شده است. زورخانه دوالفقار در سال ۸۰ به همت سردار محمد رئوفی‌نژاد یادگار دوران دفاع مقدس و فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله ساخته شد و امروز نگین تمام مجموعه‌های ورزشی است.

وی با اشاره به اینکه زورخانه «ذوالفقار» ۱۲ سال بعد از دفاع مقدس بنا شد، بیان می‌کند: ۸ شهید در این زورخانه قدم گذاشته‌اند و در این فضا آموش دیده‌اند که سردار خواجه، سلمانی، حجتی و رکن‌الدینی از شهدای غدیر کرمان هستند. سردار الله‌دادی از شهدای جبهه مقاومت، هم‌کلاسی‌ام شهید محمدباقری از شهدای امنیت، سردار اسدی شهید جامعه وحدت است و شهیدی که برایش مرشدی کردم و ضرب گرفتم، شهید لنگری‌زاده تنها شهید بسیجی مدافع حرم استان کرمان است.

نگارستانی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه‌ای و فضای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری‌ست، می‌گوید: ورزشکار زورخانه‌ای درخت پرثمری است که در زمین کاشته می‌شود و محبت، دوستی، احترام به‌ناموس، جوانمردی، گذشت و ایثار را در گود زورخانه فرا می‌گیرد و روح معنوی خودش را در این فضا تقویت می‌کند.سردار حاج قاسم سلیمانی همیشه به‌نیکی از ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی یاد می‌کرد و خودش را از این ورزش می‌دانست.

نکته‌ای که حاج قاسم درباره قاتلانش گفت

راوی این یادواره هم حجتی از یادگاران دوران دفاع‌مقدس است، می‌گوید: حاج قاسم سلیمانی یک فرمانده معنوی به‌تمام معنا بود و همه احترامش را داشتند و به مهدی شفازند گفته بود، من به دست شقی‌ترین آدم‌ها یعنی آمریکایی‌ها کشته می‌شوم.

مدال‌هایی که شهدا به‌دست آوردند

در عین حال امام جمعه کرمان نیز در سخنانی می‌گوید: شهدای عزیز جان خود را فدا کردند و مدال افتخار شهادت را به دست آوردند و سه مدال بزرگ و مهم قرآنی را نصیب خودشان کردند تا به این درجه رفیع برسند. اولین مدال آنها مدال فهم، درک و بصیرت است و شهدای ما زمان، خودشان، دشمنی‌ها و عرصه‌ای را شناختند که در آن حضور داشتند. شهدا اهل شناخت، معرفت، درک والا، زمان‌شناسی قوی، دشمن‌شناسی بودند و دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی را با تمام وجود درک کردند.

وی ادامه می‌دهد: مدال دوم شهدا که بسیار ارزشمند است، عبارت از اهل جهاد و ایثار بودن و مبارزه با دشمن و حضور در میدان های سخت است. شهدا در صحنه نبرد مردانه حضور پیدا کردند و ایستادند و این مدال بزرگ قرآنی را کسب کردند و بر پیشانی آنها مدال افتخار مجاهد «فی سبیل‌الله» حک شد.

امام جمعه کرمان می‌گوید: مدال خودسازی از دیگر مدال‌های شهداست و شهدا قبل از اینکه به درجه رفیع شهادت برسند بزرگترین جهاد را تجربه کردند و آن جهاد اکبر بود که مبارزه با هوا و هوس را تجربه کردند و گود این زورخانه شهید پرورش می‌دهد.

پخش نماهنگ و اجرای گروه سرود عشاق‌النبی از دیگر برنامه‌های نخستین یادواره شهدای زورخانه «دوالفقار» است.

بچه‌های زورخانه «ذوالفقار» رخصت می‌گیرند، زمین را می‌بوسند و وارد گود می‌شوند، با همراهی ضرب زورخانه و نوای خوش مرشد، جرگه و کنده می‌زنند و سلام باستانی می‌دهند، شنا می‌روند، میل‌بازی می‌کنند و چرخ می‌زنند.

هنرنمایی‌شان که تمام می‌شود، یکی‌یکی با احترام از گود خارج می‌شوند، به قد و بالای رشیدشان، به پهنای شانه‌های ستبرشان و به‌چهره نجیب‌شان که نگاه می‌کنم، دلم می‌لرزد، گود این زورخانه شهید پرورش می‌دهد.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *