پیشنهاد یک گردش علمی‌تفریحی برای آخر هفته؛ دیدار آدم آهنی‌های دوست‌داشتنی و آشنایی با قدرت ایران در علم رباتیک

پیشنهاد یک گردش علمی‌تفریحی برای آخر هفته؛ دیدار آدم آهنی‌های دوست‌داشتنی و آشنایی با قدرت ایران در علم رباتیک

هفدهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران از امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افتتاح می‌شود و بازدید از این مسابقات برای عموم آزاد است، بازدید از این مسابقات می‌تواند یک پیشنهاد هیجانی برای آخر هفته خانواده‌ها باشد.

پیشنهاد یک گردش علمی‌تفریحی برای آخر هفته؛ دیدار آدم آهنی‌های دوست‌داشتنی و آشنایی با قدرت ایران در علم رباتیک

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ وقتی بچه بودیم «آدم آهنی» صدایش می‌کردیم؛ الان هم هر وقت به مغازه اسباب بازی فروشی می‌رویم پسرم آدم آهنی می‌خواهد.

شاید او هم مثل کودکی خودم نمی‌داند که این آدم آهنی‌ها که بسیار حساب شده و کامپیوتری دست و پایشان را تکان می‌دهند و راه می‌روند و جذابیتشان در همین عملکردشان است روزی تمام امور زندگی‌مان را انجام می‌دهند، نه روزی خیلی دیر که بسیار نزدیک.

حتی همین امروز هم بسیاری از کارهای روزمره با استفاده از همین آدم آهنی‌ها که بزرگترها آن‌ها را ربات صدا می‌کنند، انجام می‌شود.

حتما تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند ربات‌ها به زودی دستیار و همکار انسان‌ها می‌شوند و حتما در سال‌های اخیر بیشتر شنیده‌اید که مدل‌های جدیدی از همکاری و تعامل انسان‌ها و ربات‌ها یافته شده و از ربات‌ها در اموری مانند پزشکی و آتش نشانی استفاده می‌شود.

وقتی از این موضوع در جمع دوستانه یا خانوادگی صحبت می‌کنیم برخی وحشت می‌کنند چرا که نمی‌دانند قرار است این دستیاران دوست داشتنی چقدر کارهایمان را راحت‌تر کنند.

ربات‌ها حتی در کارهای روزمره هم می‌توانند کمک حالمان باشند، همانطور که در حال حاضر هم برای انجام بسیاری از امور ربات‌ها را به کار گرفته‌ایم.

شاید با خودتان فکر کرده باشید که اصلا ربات چیست و چطور می‌تواند دستیار انسان باشد و در انجام کارهای روزمره کمک حال انسان‌ها شود؟
اگر بخواهیم در لغت مفهومی را برای ربات تعریف کنیم باید بگوییم ربات ماشینی است که معمولاً قابل برنامه‌ریزی توسط رایانه بوده و قادر به انجام خودکار شماری از اعمال پیچیده‌ است.

البته با بازدید از هفدهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران که از امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افتتاح می‌شود، می‌توانیم با کارکرد بات‌ها بیشتر آشنا شویم؛ چرا که در این مسابقات ربات‌هایی آورده‌اند که قرار است با یکدیگر در حوزه‌هایی نظیر سرویس‌رسانی در کار، ربات پرنده، خودرو خودران، شبیه سازی سه بعدی فوتبال، شبیه سازی دو بعدی فوتبال، شبیه سازی فوتبالیست دوبعدی- استارتر، شبیه سازی امدادگر و ربات مجازی امدادگر رقابت کنند.

آیا می‌دانید که ۹۰ درصد تصادفات رانندگی به دلیل خطای انسانی بوده و تحقیقات انجام شده در زمینه خودرو‌های خودران نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند درصد خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای را به صفر برساند؟ با داشتن این اطلاعات باز هم می‌گویید که ربات‌ها به چه کار ما می‌آیند؟

این را هم بگویم که استفاده عمومی از خودرو‌های خودران می‌تواند در روز ۵۰ دقیقه در وقت رانندگان نیز صرفه جویی کند.

اما مسأله اینجا جالب‌تر و حتی افتخارآمیزتر می‌شود که بدانیم کشورمان ایران یکی از قدرت‌های برتر علم رباتیک در دنیاست و حتی بچه‌های مدرسه‌ای خودمان در کشورمان ایران ربات می‌سازند و علم ربات آموخته‌اند.

این دانش‌آموزان محقق در مسابقات ربوکاپ نیز حضور دارند و ربات‌هایشان را هم در معرض نمایش گذاشته‌اند.

شرکت کنندگان در مسابقات ربوکاپ رده‌های سنی دانش‌آموزی و دانشجویی را شامل می‌شوند، بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده در مسابقات و از ۶ کشور خارجی حضور دارند و بازدید برای عموم آزاد و رایگان است؛ این مسابقات از امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا بعدازظهر جمعه هشتم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

۱۲ تیم خارجی از آلمان، روسیه، برزیل، چین، افغانستان و مصر در هفدهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران ثبت نام کردند.

این مسابقات که در راستای ایجاد شادابی و شور و نشاط علمی، توان افزایی مهارتی دانشجویان و دانش آموزان در سطح کشور و جریان سازی علمی در حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، مکاترونیک و بینایی ماشین، در ۲۳ لیگ در شاخه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی اجرا می‌شود و همزمان با برگزاری مسابقات، رویداد سکوی پرتاب با موضوع شناسایی و تقدیر از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر مرتبط با موضوع برگزار خواهد شد.

حامد حسن پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری هفدهمین دوره مسابقات ملی ربوکاپ آزاد ایران می‌گوید: مسابقات ربوکاپ به همت ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در روز‌های چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ۶ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲۳ لیگ دانشجویی و دانش آموزی در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گفته حسن‌پور، بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده و ۳۰۰ تیم در این مسابقات حضور دارند و ۶ کشور روسیه، چین، آلمان، برزیل و افغانستان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

مرتضی موسی‌خانی رئیس هفدهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با اشاره به اهمیت ربات‌ها در زندگی انسان می‌گوید: اهمیت ربات‌ها به اندازه‌ای است که کشور چین که با مازاد نیروی انسانی مواجه است، این کشور اقدام به توسعه ربات‌ها در بخش صنعتی کرده و هدف آنها ارتقای کیفیت و سرعت است.

به گفته موسی‌خانی، ۱۴ لیگ در این دوره از مسابقات برگزار می شود، در بخش بزرگسال ۵ لیگ ربات‌های انسان نما، ربات‌های پرنده، ربات‌های کاوشگر مریخ یا مریخ نورد، خودروهای خودران و ربات‌های صنعتی تعریف شده است و در بخش دانش‌آموزی، لیگ‌های شبیه‌ساز دو بعدی، دموی دانش‌آموزی، ربات‌های فوتبالیست و ربات‌های امدادگر برگزار می‌شود.

با دانستن این اطلاعات فکر می‌کنم بازدید از هفدهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران یک پیشنهاد هیجانی برای آخر هفته خانواده‌ها باشد؛ به پسرم قول دادم که یکی از این سه روز حتما او را به دیدن ربات‌ها ببرم، تا هم با ربات‌ها آشنا شود و هم با قدرت پژوهشگران ایرانی در علم رباتیک؛ هر چند می‌دانم او پس از دوستی با ربات‌ها دیگر از سالن مسابقات خارج نمی‌شود و به سختی باید او را از آدم آهنی‌های محبوبش جدا کنیم.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *