چشم امید زندگی‌های نوپای دانشجویی به قانون حمایت از جوانی جمعیت/ کاش مسوولان عجله کنند

چشم امید زندگی‌های نوپای دانشجویی به قانون حمایت از جوانی جمعیت/ کاش مسوولان عجله کنند

به گفته دانشجویان فرایند ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌ها طولانی است، طولانی بودن این فرایند چالش‌هایی به وجود آورده که همین چالش‌ها سبب شده که جمعی از دانشجویان در سامانه فارس من خواستار تسریع در فرایند ساخت خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه‌ها شوند.

چشم امید زندگی‌های نوپای دانشجویی به قانون حمایت از جوانی جمعیت/ کاش مسوولان عجله کنند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ محدثه رمضانعلی ـ املاکی‌های مسکن اطراف دانشگاه‌ها همیشه مملو از دانشجوهایی است که به دنبال گرفتن خانه متناسب با جیب خود هستند، این دانشجوها همان‌هایی هستند که به نوعی از دریافت خوابگاه‌های دانشجویی بازمانده‌اند، یا دانشگاه این امکان را برای آنها مهیا نکرده است یا خودشان به هر دلیلی امکان حضور در خوابگاه را ندارند اما حکایت دانشجوهای متاهل چیز دیگری است. دغدغه این دانشجوها به حدی رسیده است که برخی کاربران سامانه فارس من هم با ثبت پویشی خواستار تسریع در فرایند ساخت خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه‌ها شدند.

این کاربران در پویش خود آورده‌اند:

«این اندیشهٔ به جا و زیبای وزارت علوم برای احداث خوابگاه متاهلی جای بسی خوشبختی و تقدیر و تشکر دارد.
در این راستا ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی و ۱۰ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها برای احداث خوابگاه‌های متأهلین هزینه می‌شود.
اما تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده است تا برای هر دانشگاه تعداد قابل‌توجهی خوابگاه متأهلی احداث شود، از عمل‌گرایی مسئولین حکایت دارد. ضمن تقدیر و تشکر مشتاقانه منتظر خبرهای خوب از جانب وزارت علوم هستیم تا امر ازدواج علیرغم گذشته، امری سهل و آسان شود.»

صدیقه ندیمی تهرانی سردبیر این پویش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت:‌ مدت‌ها بود در اندیشه بودم که نقش ما در این جهان چیست؟ آیا باید مسیری را که شیطان معرفی می‌کند و القائاتی را که از جانب او به ما می‌رسد را بپذیریم و به منجلابی بیافتیم که او برای ما می‌پسندد یا خیر؟ آیا راهی به حضرت دوست داریم؟ آیا این توان در ما هست که به‌ جای فروپاشی خانواده، هر روز شاهد خانواده‌هایی مخلص و سالم و مستحکم در صحنه باشیم که از روی میل و اشتیاق برای فرهنگ اصیل ایران و اسلام حرکت کنند و از جان ومال خود بگذرند؟

وی افزود:‌ اوضاع اسفبار جامعه در بحث حیا و عفاف بنده را به سوی تدبر سوره مبارکه نور کشاند و پنج راهبرد حق‌تعالی را در این امر برایم کاملا واضح و شفاف کرد.که یکی از آن‌ها فراهم کردن زمینه‌های مناسب در تشکیل و استحکام خانواده است. به چند گزینه فکر کردم ، گروهی مسئول آشنایی و ارتباط اول دختران و پسران باشند و گروهی به بحث اقتصاد و ازدواج این دو نفر فکر کنند و گروهی به راه انداختن خانه‌هایی اقدام کنند که این امر به نحو احسن واقع شود و گروهی امر مشاوره و هدایت را بر عهده بگیرند.

ندیمی تهرانی افزود: اما مانع اصلی در این راه مشاهده عاقبت زوج‌هایی است که تن به محرمیت دادند ولی سقفی برای زندگی ندارند و پای درد و دل آن‌ها که بنشینی متوجه می‌شوی از چه غم بزرگی حکایت می‌کنند. به این نتیجه رسیدم که باید به آن‌ها که در مسیر مستقیم الهی قدم گذاشتند و از لحاظ اندیشه فهمیدند که در سایه یک نفر به آرامش می‌رسند و لتسکنوا الیها را برای خود محقق کردند، کاری کنم.

سردبیر پویش فارس من گفت:‌ اندیشهٔ به جا و زیبای وزارت علوم برای احداث خوابگاه متاهلی جای بسی خوشبختی‌ است و جای تقدیر و تشکر دارد. چرا که می‌تواند از مبدأ دانشگاه، فرهنگ تازه‌ای را به جامعه تسری دهد. فرهنگ معنویت، فرهنگ پوشش و فرهنگ لباس بودن زوجین را از خانه‌های متأهلی قشر فرهیخته می‌توان به جامعه سرایت داد. قشر فرهیخته‌ای که گاه‌به‌گاه با ازدواج‌های بی‌ سر‌ و صدا و آرام و بدون تکلف، تلنگری بر اندیشه عوام وارد می‌کند.

وی ادامه داد:‌ با ازدواج‌های دانشجویی سوال‌هایی در اذهان نقش می‌بندد که رها می‌شود و کسی نیست که این عشق‌ها را دنبال کند. اما آنچه که همچنان شکاف فرهنگی بین قشر فهمیده و عوام را بیشتر می‌کند، بلاتکلیفی دانشجویان عاشق متأهل در تأمین مکان مشترک است. به لطف خداوند مصوبات جدید مسوولان جای امیدواری را فراهم کرده که ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی و ۱۰ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها برای احداث خوابگاه‌های متأهلین هزینه شود و این تصمیم کور سوی امیدی را در تاریک‌ خانه اهل علم و فرهنگ روشن‌ می‌کند.

گویا تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است تا برای هر دانشگاه تعداد قابل‌ توجهی خوابگاه متأهلی احداث شود و این عمل‌گرایی مسئولین با ایجاد تحولی عظیم در فرهنگ مناسبت دارد. ضمن تقدیر و تشکر مشتاقانه از مسوولین دغدغه‌مند، همچنان منتظر خبرهای خوبی در ارتباط با خانه‌های متأهلین هستیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ گویا تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است تا برای هر دانشگاه تعداد قابل‌ توجهی خوابگاه متأهلی احداث شود و این عمل‌گرایی مسئولین با ایجاد تحولی عظیم در فرهنگ مناسبت دارد. ضمن تقدیر و تشکر مشتاقانه از مسوولین دغدغه‌مند، همچنان منتظر خبرهای خوبی در ارتباط با خانه‌های متأهلین هستیم که معماری اندیشمندانه و مبتنی بر معنویت داشته باشد.

وی افزود:‌ کاش برای قشر اهل علم، خانه‌هایی احداث شود که اتاق آن اتاق خواب نام نگرفته باشد؛ بلکه اتاق مطالعه و اتاق عبادت و اتاق تفریح اساس معماری آن باشد. کار و عبادت و تفریح در آن با تکنولوژی آمیخته شده باشد. بنده امیدوارانه منتظر اقدامی اساسی از جانب وزارت علوم هستم تا امر حریم خصوصی به ضرورت پوشش بودن زن و مرد برای هم احیا شود. همچنین منتظر اقدامی جهادی از جانب مسئولین دیگر هستم تا معماری خانه‌ها متحول شود و خانه‌های برآمده از خور و خواب جای خود را به خانه‌هایی بدهد که در آن کار، تلاش ، همت، مردانگی، حفظ حریم‌ها، عبادت و تفریح شالوده و اساس معماری آن باشد. امیدوارم از این خانه‌های نورانی، امر خداوند متعال در باب حیا و عفاف بر زمین نماند و با نشان دادن ازدواج‌های موفق، امر ازدواج علی‌رغم گذشته، امری سهل و آسان شود.

سردبیر فارس من تاکید کرد که فرایند ساخت خوابگاه‌های دانشجویی باید تسریع شود تا خانواده‌های نوپای دانشجویی در اوایل زندگی دچار بحران نشوند و بتوانند همزمان با تحصیل از زندگی خود نیز حفظ کنند.

من دانشجوی دکتری یکی از دانشگاه‌های تهران هستم، یک دختر یک ساله هم دارم، دانشگاه امکان ارائه خوابگاه به من را ندارد و مجبورم خارج از خوابگاه دانشجویی زندگی کنم و اجاره‌های کلان بپردازم و این در حالی است که براساس قانون چون دانشجوی دکتری هستم اجازه داشتن شغل ثابت را هم ندارم، این فشارها گاهی واقعا زندگی ما را دچار چالش می‌کند.

دانشجوی دیگری که در یکی از دانشگاه‌های تهران تحصیل می‌کند نیز با تاکید بر اینکه بعید می‌دانم اجرای قوانین مختص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به سن تحصیل ما قد بدهد، گفت: روند ساخت خوابگاه‌های دانشجویی به قدری طولانی است که دل خوش کنک دانشجوهای تازه وارد است.

وی گفت: من که الان درگیر اجاره خانه و حاشیه‌های مرتبط با آن هستم واقعا نمی‌توانم دل به این قانون و حمایت‌هایش خوش کنم، چرا که تا الان حمایتی از آن ندیده‌ام.

این دانشجو ادامه داد: من دانشجوی دکتری یکی از دانشگاه‌های تهران هستم، یک دختر یک ساله هم دارم، دانشگاه امکان ارائه خوابگاه به من را ندارد و مجبورم خارج از خوابگاه دانشجویی زندگی کنم و اجاره‌های کلان بپردازم و این در حالی است که براساس قانون چون دانشجوی دکتری هستم اجازه داشتن شغل ثابت را هم ندارم، این فشارها گاهی واقعا زندگی ما را دچار چالش می‌کند.

موضوع را از رئیس صندوق رفاه دانشجویان در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری کشور جویا شدیم و خواستیم تا توضیحاتی به ما دهند.

دغدغه این دانشجویان را با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در میان گذاشتیم، گنجی اما تاکید داشت که ساخت خوابگاه‌های متاهلی بر عهده دانشگاه‌هاست و اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را به دانشگاه‌ها دهد، این مورد محقق می‌شود.

وی همچنین گفت: ما در صندوق رفاه دانشجویان سیاست‌گذاری می‌کنیم و دانشگا‌ها خودشان باید برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی پیش قدم شوند.

با این توصیف توپ ساخت خوابگاه‌های دانشجویی به زمین روسای دانشگاه‌ها افتاد، البته روسای دانشگاه هم طی ماه‌های اخیر از ساخت خوابگاه‌های دانشجویی کم حرف نزده‌اند که مصداق آن را با جست و جو در گوگل به راحتی می‌توان یافت. امید که الطاف قانون حمایت از جوانی جمعیت به زندگی نوپای دانشجویان متاهل این روزها، هم هر چه زودتر برسد.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *