چه عواملی زمینه‌ساز قیام ۱۵ خرداد شد؟

چه عواملی زمینه‌ساز قیام ۱۵ خرداد شد؟

به گواه تاریخ نگاران و شاهدان عینی، قیام ۱۵ خرداد به سبب تصویب برخی قوانین مانند تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت وقت که بعضی از فقرات آن مخالف با اسلام بود، انقلاب سفید و حمله مأموران حکومتی به مدرسه فیضیه در فروردین ۱۳۴۲ شکل گرفت.

چه عواملی زمینه‌ساز قیام ۱۵ خرداد شد؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: به گواه تاریخ نگاران و شاهدان عینی، قیام ۱۵ خرداد به سبب تصویب برخی قوانین مانند تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت وقت که بعضی از فقرات آن مخالف با اسلام بود، انقلاب سفید و حمله مأموران حکومتی به مدرسه فیضیه در فروردین ۱۳۴۲ شکل گرفت. قانونی که به موجب آن به زنان حق رأی داده می‌شد و قید سوگند به قرآن حذف شده و افراد می‌توانستند با هر کتاب آسمانی مراسم تحلیف را به جای آورند.

با تصویب این لایحه که مخالف صریح قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی مصوب مجلس شورای ملی در زمان مشروطه بود، امام خمینی(ره) و مراجع تقلید در سخنرانی‌های خود به محمدرضا پهلوی و اسدالله عَلَم نسبت به این مصوبه؛ به ویژه حذف الزام سوگند به قرآن اعتراض کردند و امام خمینی(ره) نسبت به خطر نفوذ فرقه بهائیت در ارکان دولت هشدار داد.

روحانیون ایام محرّم آن سال را فرصتی برای تبلیغات علیه برنامه‌ها و سیاست‌های حکومت طاغوتی پهلوی دانستند. با شروع ایام عزاداری محرّم، امام خمینی(ره) در سخنرانی‌های پس از نماز، علیه هیئت حاکمه و حکومت پهلوی،سخنرانی کردند.

تاسوعا و عاشورای همان سال در شهرهای مختلف ایران تظاهرات گسترده ای در انتقاد از حکومت و عملکرد آن به راه افتاد؛ یازدهم محرّم نیز دانشجویان دانشگاه تهران به جمع تظاهرکنندگان پیوستند. امام خمینی سیزدهم خردادماه سال 1342 در مدرسه فیضیه قم علیه حکومت و شاه سخنرانی و پس از شرح رخداد کربلا، حمله مأموران حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ را به واقعه کربلا تشبیه کردند.

دستگیری امام(ره)

حکومت پهلوی امام خمینی(ره) را شبانه دستگیر و از قم به تهران بردند. خبر دستگیری امام به سرعت در قم و مناطق اطراف پیچید. زنان و مردان از روستاها و شهرها به طرف منزل امام خمینی(ره) با شعار «یا مرگ، یا خمینی» حرکت کردند. خشم مردم آنچنان بود که ابتدا مأموران پلیس پا به فرار گذاشتند و پس از تجهیز قوا به میدان آمدند.

نیروهای کمکی نظامی نیز از پادگان های اطراف به قم گسیل شدند. هنگامی که سیل جمعیت از حرم حضرت معصومه(س) بیرون آمدند، رگبار مسلسل ها گشوده شد و تا ساعتی چند درگیری شدید ادامه داشت و حمام خون به راه افتاد. قیام با سرکوبی شدید کنترل شد و کامیون های نظامی، اجساد شهدا و مجروحان را به سرعت از خیابان ها و کوچه ها به نقاط نامعلومی می بردند و شهر حالت جنگ زده به خود گرفته بود.

صبحگاه 15 خرداد خبر دستگیری امام خمینی(ره) به تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آورد. مردم ورامین و شهرک های اطراف به طرف تهران سرازیر شدند. تانک ها و ابزار زرهی و نیروهای نظامی برای جلوگیری از ورود معترضان به شهر در سه راهی ورامین با جمعیت درگیر شدند و جمع زیادی از راهپیمایان را به خاک و خون کشیدند.

جمعیت انبوهی در حوالی بازار تهران و مرکز شهر نیز گرد آمدند و با شعار «یا مرگ، یا خمینی» به طرف کاخ شاه به حرکت درآمدند. تجمعات و راهپیمایی های گسترده ای به‌وسیله مردم در برخی دیگر از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی(ره) شکل گرفت.

دریای خونی که حکومت طاغوتی پهلوی در ۱۵ خرداد به راه انداخت، زمینه ساز و منشأ انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ شد و نخستین جرقه‌های سرنگونی رژیم شاهنشاهی را رقم زد. این روز برای همیشه عزای عمومی اعلام شد و در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *