گفتاردرمانی دروغین دبیرکل ناتو در کی‌یف!

گفتاردرمانی دروغین دبیرکل ناتو در کی‌یف!

رهبران ناتو در سال 2008 میلادی گفته بودند که اوکراین روزی به ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ملحق خواهد شد و استولتنبرگ این وعده را طی 14 ماه گذشته بارها تکرار کرده است.

گفتاردرمانی دروغین دبیرکل ناتو در کی‌یف!

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: طی روزهای اخیر اختلاف میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در خصوص شیوه مواجهه با تحولات جنگ اوکراین بیش از گذشته علنی شده است.

حتی تلاش اعضای گروه هفت (که شش عضو آن در ناتو حضور دارند) برای لاپوشانی این اختلافات راه به جایی نبرده و در خصوص ادامه جنگ و شیوه محاسبه هزینه‌های ناشی از فرسایشی شدن نبرد، منازعات عدیده‌ای میان پاریس، برلین، لندن، واشینگتن و دیگر بازیگران شکل گرفته است.

در چنین شرایطی دبیرکل ناتو که آخرین روزهای حضور خود در این مسند را سپری می‌کند، به زعم خود مشغول برطرف ساختن نگرانی‌های اوکراین از طریق گفتاردرمانی کاذب شده است!

«ینس استولتنبرگ» در همین راستا روز پنج‌شنبه در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و در بدو ورود از دیوار یادمان نظامیان کشته‌شده بازدید کرد.

او مقابل اسامی و عکس نظامیان اوکراینی که در جنگ با نیروهای روسیه کشته شده‌اند ایستاد و به تمامی قربانیان ادای احترام کرد.

این اولین بار از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی است که استولتنبرگ به اوکراین سفر می‌کند و بازدید دبیرکل ناتو از اوکراین تحت شدیدترین تدابیر امنیتی انجام گرفت.

دبیرکل ناتو با «ولودیمیر زلنسکی» نیز در کی‌یف دیدار کرد و رئیس‌جمهوری اوکراین صراحتا از استولتنبرگ خواست تا اعضای ناتو به مراتب بیشتر از قبل، هواپیماهای جنگی، توپ‌خانه و تجهیزات زرهی به اوکراین بفرستند.

نقطه اوج سخنان استولتنبرگ در این دیدار جایی بود که او بار دیگر تلاش کرد عضویت اوکراین در ناتو را امری قطعی و مسلم بداند، دروغ بزرگی که حتی زلنسکی نیز دیگر آن را باور ندارد!

رهبران ناتو در سال ۲۰۰۸ میلادی گفته بودند که اوکراین روزی به ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ملحق خواهد شد و استولتنبرگ این وعده را طی ۱۴ ماه گذشته بارها تکرار کرده است.

گرچه این سازمان هیچ جدول زمانی برای عضویت اوکراین تعیین نکرده اما دبیرکل ناتو در نشست مطبوعاتی کی‌یف به خبرنگاران گفت: «اجازه دهید واضح بگویم، جایگاه واقعی اوکراین در خانواده اروپا-اقیانوس اطلس است. جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است.»

این سخنان در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه که کشورش یکی از اعضای موثر ناتو محسوب می‌شود، تاکید کرد که کی‌یف باید بر روی گزینه‌هایی مانند «شراکت با اولویت» در قبال ناتو فکر کند و عضویت دائم در این پیمان جمعی را کم‌کم به فراموشی بسپارد!

در همین حال؛ بسیاری از اعضای دیگر ناتو مانند ترکیه، مجارستان، اسپانیا، ایتالیا و… نیز معتقدند که حتی اگر همین الان جنگ اوکراین پایان یابد، توجیهی برای عضویت کشوری جنگ زده در ناتو وجود ندارد.

فراتر از آن، زلنسکی و همراهانش به خوبی آگاهند که تعهد رسمی آنها مبنی بر بی‌طرفی نظامی و عدم عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، یکی از شروط بلافصل صلح خواهد بود و گریزی از آن نیست.

حال درست در چنین شرایطی، استولتنبرگ در اظهاراتی آشکارا دروغ، جایگاه واقعی اوکراین را در ناتو عنوان می‌کند تا به خیال خود گفتاردرمانی کرده باشد.

بازی دبیرکل ناتو با جملات مبهم و فریبنده، البته مسئله‌ای نیست که معطوف به زمان کنونی باشد و بی‌دلیل نیست که زلنسکی در پاسخ به این رفتار نخ‌نمای استولتنبرگ که با هدف کاهش نارضایتی کی‌یف از سران ناتو (به دلیل عدم صداقت در قبال عضویت اوکراین در ناتو) صورت گرفته، حتی کلمه‌ای درباره خوش‌بینی خود و همراهانش به آینده سخن نگفته است!

امروز رئیس جمهور اوکراین بهتر از هر سیاست‌مدار دیگری می‌داند که استولتنبرگ چه دروغ بزرگی را در کی‌یف بر زبان رانده است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *