آیتالله عباس کعبی: توفان الاقصی دفاع از اسلام بود
برخی مقامات غربی و رسانههای معاند ادعا کردند حماس در عملیات توفان الاقصی حمله پیشدستانهای انجام داده است و از این جهت متجاوز محسوب میشود.
فارس پلاس؛ دیگر رسانهها – وطن امروز نوشت: برخی مقامات غربی و رسانههای معاند در چند هفته اخیر ادعا کردند حماس در عملیات 15 مهر که به توفان الاقصی معروف است حمله پیشدستانهای انجام داده است و از این جهت متجاوز محسوب میشود و حملات و بمبارانهای این روزهای اسرائیل به غزه به عبارتی دفاع از خود به حساب میآید. این ادعای عجیب ما را بر آن داشت تا بار دیگر و از جنبه فقهی و حقوقی به عملیات شکوهمند توفان الاقصی بپردازیم. آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از حقوقدانان برجسته و صاحب نظر کشور در گفتوگو با «وطن امروز» این ادعای غربیها را رد کرده و به چند شبهه رایج دیگر درباره فلسطین، پاسخهایی را ارائه کرد.
* حضرت آیتالله کعبی! سالهاست شبههای میان مردم درباره فلسطین رایج است که در مناسبتها و حوادث مختلف برجسته میشود. عدهای میگویند فلسطینیها خودشان زمینهایشان را به اسرائیلیها فروختهاند و سرزمینشان را ترک کردهاند و حالا مدعی زمینهای فروخته شده هستند. آیا این مساله سند و منبع معتبری دارد؟ پاسخ شما به این شبهه چیست؟
این مساله که هر چند وقت یکبار در فضای مجازی و جاهای دیگر مطرح میشود یک دروغ تاریخی است. زمینهایی که ادعا میکنند فروخته شده اولا با اعمال نفوذ، فشار، شیطنت، مکر و فریب بوده است. ثانیا مقدار این زمینها فقط 8 درصد اراضی کل فلسطین را در برمیگیرد. از طرفی اصلا سرزمین یک کشور قابل خرید و فروش نیست. سرزمین از ارکان اصلی حاکمیت است و حاکمیت که قابل خرید و فروش شخصی نیست. مثل اینکه مردم یک شهر بگویند ما شهرمان را فروختیم یا مردم یک استان بگویند استانمان را فروختیم یا مردم یک کشور بگویند کشورمان را فروختیم؛ آنها مالک نیستند که بفروشند، حاکمیت متعلق به همه نسلها در همه عصرهاست و صلاحیت حاکمیتی در حوزه قلمروی سرزمینی مربوط به اشخاص نیست بلکه یک امر عمومی است و امر عمومی که قابل خرید و فروش نیست. مردم یک کشور براساس نظریههای حاکمیتی به آنها اعمال حکمرانی میشود و مالک سرزمین نیستند و حتی اگر بگوییم مالک هستند، این مالکیت به نحو عمومی است، مالکیت عمومی و مالکیت متعلق به مردم کل سرزمین قابل خرید و فروش نیست. یکی از 4 عنصر سازنده یک دولت و کشور سرزمین است که همان طور که عرض کردم قابل فروش نیست.
* آیا از منظر دینی و فقه اسلامی نیز میتوان گفت فلسطین بخشی از سرزمینهای اسلامی است و از این منظر مردم ساکن آنجا حق واگذاری آن را به یهودیان و به طور کلی غیرمسلمانان ندارند؟
بله! در سرزمین فلسطین، مقدساتی مثل مسجدالاقصی، قبله اول مسلمین و مدفن انبیای الهی وجود دارد. فلسطین سرزمینی است که خداوند میفرماید پر از خیر و برکت است و متعلق به کل مسلمانان و امت اسلامی است. سرزمینی که متعلق به کل امت اسلامی است، مردم یک سرزمین خاص هم نمیتوانند آن را بفروشند. پس فلسطین هم متعلق به مردم فلسطین است و هم متعلق به کل امت اسلامی و از این منظر هم قابل خرید و فروش نیست. علاوه بر آن قبل از اشغال فلسطین در سال 1931 که کنفرانس قدس برگزار شد، علمای سنی و شیعه تهدید، تطمیع و فریبکاری درباره خرید زمینهای فلسطینیها را تحریم کردند و خرید و فروش زمین را حرام و باطل اعلام کردند و مردم فلسطین آن زمان به این هوشمندی رسیده بودند که سرزمین خود را نفروشند.
فلسطین سرزمین اسلام بوده و از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است. فلسطین سرزمین مقدسی است که به تمام انبیای الهی تعلق دارد. حتی اگر به آنجا بگوییم سرزمین موسی، یعنی سرزمین ایمان و بندگی خدا و این در مقابل سرزمین کشت و کشتار و جنایت است، زیرا آیین انبیای الهی هرگز تجاوز به ملتها و آواره کردن آنها را نمیپذیرد.
این روزها حماسه مردم بزرگ فلسطین را مشاهده میکنید که چگونه مقاومت میکنند و حتی میدانی که موشک به آن اصابت کرده تبدیل میشود به میدان بازی کودکان فلسطینی. مردم غزه در حال قتلعام شدن هستند ولی از غزه خارج نمیشوند.
این مردم سال 1931 به هیچ قیمتی حاضر نبودند سرزمین خود را بفروشند و سرزمین را عمق هویت دینی، عمق هویت ملی و عمق هویت اسلامی خود میدانستند. چگونه امکان دارد این مردم سرزمینهای خود را بفروشند؟ این افسانهای است که صهیونیستها و دشمنان فلسطین درست کردند.
* برخی مقامات غربی و رسانههای معاند ادعا میکنند حماس در عملیات 15 مهر ماه که به توفان الاقصی معروف است حمله پیشدستانهای انجام داده است و از این جهت متجاوز محسوب میشود و حملات و بمبارانهای امروز اسرائیل به غزه به عبارتی دفاع اسرائیل از خود به حساب میآید. پاسخ شما به این مطالب چیست؟
پاسخ این است که دفاع مشروع در حقوق بینالملل و در فقه اسلامی شامل هجوم به غاصبان و حمله ابتدایی علیه غاصبان میشود. توفان الاقصی یک عملیات برای دفاع مشروع است، از این منظر سازمان ملل و شورای امنیت بر اساس قوانین بینالمللی مقاومت مردم فلسطین را مقاومت مشروع و بر پایه دفاع مشروع شناخته بودند، چرا که 75 سال قتل، غصب، غارت و تجاوز علیه دین و جان انسانهای بیگناه و علیه سرزمین آنها توسط صهیونیستها اتفاق افتاده و عملیات هجومی و غافلگیرانه حماس دفاع مشروعی است برای پایان دادن به قتل، غارت، جنایت و کودککشی و تجاوز به مقدسات و مسجدالاقصی. صهیونیستها با توجه به اقدامات چند ماه اخیرشان عزم خود را جزم کرده بودند که مسجدالاقصی را به آتش بکشند، لذا این عملیات شکوهمند دفاعی است از اسلام و رسولالله، دفاعی است در مقابل کشتار بیرحمانه صهیونیستها که در ماههای قبل از توفان الاقصی اتفاق افتاد. بارها صهیونیستها به غزه حمله و خانهها را ویران کردند و بیگناهان را کشتند و بسیاری از مردم را اسیر کردند و آخرین عملیات صهیونیستها حمله به کرانه باختری و جنین بود که کشتار زیادی در آنجا به راه انداختند. بنابراین در حقوق بینالملل این یک عملیات برای دفاع مشروع و در قالب فصل ششم منشور سامان ملل است. کل سرزمین فلسطین متعلق به فلسطینیان و امت اسلام است و عملیات هجومی توفان الاقصی عملیات دفاع مشروع از مسجدالاقصی و جهان اسلام و پایان اشغال و غصب و جنایت صهیونیستهاست. رژیم صهیونیستی به دلیل شکستن ابهتش و تحقیر تاریخی که پس از عملیات توفان الاقصی متحمل شد، میخواهد این پیروزی بزرگ فلسطینیان را به بیرون از فلسطین نسبت دهد. این در حالی است که طراحی، برنامهریزی، آموزش و حضور در میدان این عملیات توسط خود فلسطینیان انجام شده است. امروز جبههای تحت عنوان «جبهه مقاومت اسلامی» شکل گرفته که اعضای آن هر کدام برای خودشان تلاش میکنند و ایران اسلامی فقط حامی آنها است. مرز مقاومت به این معناست که اعضای محور مقاومت در چارچوب منافع ملی، حاکمیت ملی و انسجام ملی خودشان اما با هماهنگی یکدیگر و در چارچوب برتری به نام مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و جنایت متحد میشوند.
* رسانههای استعماری هرگونه مخالفت و مبارزه با رژیم صهیونیستی را یهودستیزی معرفی میکنند. به نظر میآید برای اینکه این رسانهها نتوانند افکار عمومی مردم جهان را فریب داده و مقابله با ظلم و تعدی یک رژیم جنایتکار را یهودستیزی و دینستیزی و نژادپرستی جلوه دهند باید اقدامات جدیای انجام دهیم.
بله! همین طور است، باید بین یهود و صهیونیستها تفکیک قائل شد؛ حتی امروز یهودیهای غیرصهیونیست انجمنهایی در سطح جهان تشکیل داده و میگویند بازگشت به سرزمینهای اشغالی حق مردم فلسطین است و صهیونیستها به خود آیین یهود هم ظلم کرده و تصویر منفی در سطح جهان از این آیین ایجاد کردهاند.
یهود یک دین آسمانی است و اقلیتهای دینی اعم از یهودی، مسیحی و زرتشتی در گفتمان انقلاب اسلامی محترم هستند. اگر اهل کتاب و پیروان حضرت موسی(ع) بر پایه آیین آن حضرت حرکت کنند، باید انبیای الهی را پذیرفته و تسلیم امر خداوند در این زمینه باشند. پس تفاوت است بین صهیونیسم با یهود اصیل. صهیونیسم یک باند قدرتطلب، ظالم، جانی، طاغوت، شیطانصفت و قسیالقلب است که خداوند در قرآن کریم درباره آنها میفرماید: ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَالله وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَالله وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَهُ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُوا یَکْفُرُونَ بِآیَاتِالله وَ یَقْتُلُونَ الْأَنْبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ذَلِکَ بِمَا عَصَوْا وَ کَانُوا یَعْتَدُونَ؛ آنها محکوم به ذلّت و خواری هستند به هر کجا که یافت شوند، مگر به دین خدا و عهد مسلمین درآیند. و آنان پیوسته مستحق خشم خدا و اسیر بدبختی و ذلّت شدند از این رو که به آیات خدا کافر شده و پیغمبران حق را به ناحق میکشتند و این نابکاریها به خاطر نافرمانی و ستمگری همیشه آنها بود. یکی از ادعاهای صهیونیستها این است که سرزمین فلسطین در زمانهای خیلی دور متعلق به قوم یهود بوده و در پاسخ به این ادعا باید گفت اگر بر اساس چنین افسانهای بخواهند پیش بروند باید جغرافیای حاکمیتی کل جهان را تغییر دهند، زیرا با این روند هر ملتی میتواند برای خودش تاریخسازی کرده و ملت دیگری را از سرزمینش بیرون کند. از لحاظ حقوقی هم هر ملتی که شکل گرفته و در سرزمین مشخصی با هیات حاکمه معینی زیست دارد را نمیتوان از محل سکونت خودش اخراج کرد.
پایان پیام/غ