پیام مهم سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه برای منطقه و جهان

پیام مهم سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه برای منطقه و جهان

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دمشق پیام بسیار مهمی برای دولت و ملت سوریه و کشورهای جهان دارد، گفت: سفر رئیس‌جمهور به سوریه نقش تأثیرگذار ایران را در حفظ امنیت این کشور اثبات می‌کند و نشان می‌دهد ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه باقی می‌ماند.

پیام مهم سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه برای منطقه و جهان

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- روزنامه الوطن، چاپ سوریه در گزارشی خبر داد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه آینده به سوریه سفر خواهد کرد. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهور از ایران به سوریه از سال 2010 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

در این خبر آمده است، سفر رئیس‌جمهور ایران دو روزه خواهد بود که در آن مذاکرات رسمی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه درباره تقویت همکاری راهبردی میان دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی انجام خواهد شد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که در بیروت حضور داشت، در نشستی خبری با تأیید این سفر گفت: روابط ایران و سوریه ممتاز، عمیق و راهبردی است.

وی افزود: مستشاران نظامی ایران به دعوت سوریه به این کشور در جنگ تروریستی کمک کردند. امروز همکاری‌های دو کشور ابعاد بسیار متنوعی را شامل می‌شود و در این چارچوب در آینده نزدیک برنامه‌ریزی سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه انجام خواهد شد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به سوریه و موضوعات مورد گفت‌و‌گوی رؤسای جمهور دو کشور به «راهبرد معاصر» گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به دمشق را می‌توان کاملاً راهبردی عنوان کرد، زیرا روی شاکله منطقه تأثیرات بسیار مثبتی می گذارد، ضمن اینکه آثار و دستاوردهای دوجانبه اقتصادی و سیاسی برای ایران و سوریه به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه سوریه در 12 سال گذشته درگیر جنگ داخلی، بحرانی و نفسگیری بود که به قتل عام 700 هزار انسان بی گناه، آواره شدن 11 میلیون سوری و تحمیل 650 میلیارد دلار خسارت بر ملت و دولت سوریه منجر شد، اما حمایت‌های مستشاری ایران و تلاش‌های بسیار ارزنده برای شکست دادن تروریست‌های داعشی توانست این کشور را به وضعیت نسبی ثبات برساند.

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: با وجود اینکه آمریکا، برخی کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه برای سرنگونی دولت بشار اسد در 12 سال گذشته بسیار تلاش کردند، اما خوشبختانه دولت سوریه بر اوضاع مسلط شد و با کمک ایران، روسیه و محور مقاومت به ویژه حزب‌الله از بحران خارج و زمان بازسازی سوریه و بازگشت به عرصه مراودات جهانی برای این کشور آغاز شده است؛ موضوعی که ایران از زوایای مختلف آن را مورد توجه قرار می‌دهد.

هانی‌زاده گفت: با توجه به اینکه کشورهای غربی و عربی بر این باور هستند دولت بشار اسد بر تحولات داخلی سوریه کاملاً مسلط است، به طوری که دمشق حتی توانست نقش تأثیرگذاری بر رخدادهای منطقه و جهان بر جای بگذارد، لذا کشورهایی که در بحران دو دهه گذشته سوریه نقش تخریبی داشتند و حتی از نظر مالی 80 میلیارد دلار کمک در اختیار گروهک های تروریستی قرار دادند، به این نتیجه دست یافتند بهتر است زمینه بازگشت سوریه را به اتحادیه عرب فراهم کنند.

وی تصریح کرد: سفرهای اخیر مقام‌های سعودی به سوریه و در رأس آنها دعوت سلمان بن عزیز، پادشاه عربستان از اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای اتحادیه عرب در ریاض نشان می‌دهد سوریه نقش تأثیرگذار خود را به دست می‌آورد؛ لذا سفر آیت‌الله رئیسی تأکیدی بر عبور سوریه از بحران 12 ساله و مقدمه‌ای بر بازسازی شهرهای تخریب شده با کمک دوستان سوریه از جمله ایران، روسیه و چین خواهد بود.

کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر نقش مهم سوریه در تقویت و گسترش جبهه و محور مقاومت گفت: سوریه به عنوان عضو مهم محور مقاومت نقش بسیار محوری در مقابله با رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند، زیرا رژیم غاصب کودک‌کش در دو دهه گذشته همواره در کنار گروهک‌های تروریستی قرار داشته و به اشکال مختلف از آنها حمایت کرده است.

وی توضیح داد: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دمشق پیام بسیار مهمی برای دولت و ملت سوریه و کشورهای جهان دارد، نقش تأثیرگذار ایران را در حفظ امنیت این کشور اثبات می‌کند و نشان می‌دهد ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه باقی می‌ماند.

هانی‌زاده تصریح کرد: بعد از این سفر شاهد تحولاتی در دولت سوریه خواهیم بود، همچنین فضا برای تعامل جامعه جهانی فراهم می‌شود، به همین دلیل ملت سوریه در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق آماده برگزاری استقبالی پرشکوه هستند، زیرا برآیند گزارش ها نشان می‌دهد دولت سوریه درصدد برگزاری مراسم پرشکوهی برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *