اعتراف سالیوان و پیامدهای آن برای آمریکا

اعتراف سالیوان و پیامدهای آن برای آمریکا

سخنان سالیوان مبنی بر اینکه ما همچنان به اقدام برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد، با هر هدفی که باشد اعترافی آشکار به نقش همه‌جانبه آمریکا در اقدامات مخرب و گذشته، حال و آینده صهیونیست‌ها علیه فعالیت هسته‌ای و امنیت ایران است.

اعتراف سالیوان و پیامدهای آن برای آمریکا

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا طی سخنرانی در اندیشکده «انستیتو واشینگتن» با اعلام اینکه؛ ایران هرگز اجازه دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت، گفت: «آمریکا همچنان مصمم به استفاده از راه‌حل‌های دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است اما هم‌زمان آزادی عمل اسرائیل مقابل تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسد.»

او همچنین بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را یک «توافق مؤثر» دانسته و گفته است: «‌برنامه هسته‌ای ایران بدون توافق دارد پیشرفت می‌کند، در حالی که یک توافق می‌تواند آن را محدود سازد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه؛ برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت چشم‌گیری داشته، افزود: «این یک خطر واقعی برای امنیت منطقه، جهان و ایالات متحده است. به همین خاطر ما همچنان به اقدام برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد.»

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود؛ واشینگتن به امنیت اسرائیل و اسرائیلی‌ها پایبند بوده و این پایبندی هرگز تغییر نخواهد کرد.

این ادعاها با ترکیبی از مذاکره و همراهی با رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیش از هر چیز یادآور تکرار سیاست‌ نخ‌نمای «فشار و مذاکره» است که از یک سو فضای رعب و وحشت و گزینه‌های روی میز را مطرح و از سوی دیگر ادعای آمادگی برای مذاکره را عنوان می‌کند.

این رویه بیانگر آن است که بایدن نیز هم‌چون اسلاف خود نه تنها از شکست این سیاست درس نگرفته بلکه می‌خواهد با ایران‌ستیزی از حمایت لابی صهیونیستی در انتخابات آینده برخوردار باشد.

نکته دیگر؛ تقارن ادعای سالیوان با سفر او و بلینکن به عربستان و منطقه است. این سفرها در شرایطی صورت می‌گیرد که معادلات منطقه برخلاف تصورات آمریکا در جریان است.

آمریکا در شرایطی از سیاست تفرقه‌افکنی بهره می‌گرفت که تحولات ماه‌های اخیر عملا این سیاست را با شکست مواجه ساخته است.

توافق میان ایران و عربستان با میانجی‌گری چین برای توسعه روابط همه‌جانبه، رویکرد عربستان به مذاکره با یمن برای پایان جنگ و نیز اجماع پر شتاب کشورهای عربی به احیای روابط با سوریه، در کنار بحران ‌شدید هویتی و مشروعیتی رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی، عملا معادلات بحران‌ساز آمریکا در منطقه را بر هم زده است.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه نیز حلقه تکمیلی فروپاشی توهمات و تخیلات آمریکا در منطقه بود که از تغییرات اساسی در تحولات منطقه بر اساس معادلات جبهه مقاومت حکایت دارد.

در چنین شرایطی؛ سران آمریکا با سناریوی ایجاد فضای رعب و وحشت در منطقه و هراس‌افکنی از اقدام نظامی رژیم صهیونیستی، بر این توهم هستند که به زعم خویش زمینه‌های سازش کشورهای عربی از جمله عربستان با رژیم صهیونیستی و نیز بازی ریاض در زمین منافع آمریکا و حداقل بازگرداندن نسبی منافع نابود شده آمریکا در منطقه را در سفر سالیوان و بلینکن به منطقه فراهم سازند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» به تازگی در تحلیلی زیر عنوان «سیاست شکست‌خورده آمریکا در قبال عربستان سعودی» نوشت که تجربه نشان می‌دهد سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی مبتنی بر اصل دریافت نفت در قبال تأمین امنیت شکست خورده است.

«ترکی الفیصل» رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی نیز در این باره تأکید کرده بود که نه ایالات متحده و نه اروپا نمی‌توانستند مانند پکن، میانجی‌گر صادقی بین عربستان سعودی و ایران باشند.

حقیقت امر آن است که وضعیت رژیم صهیونیستی بحرانی‌تر از آن است که بتواند در راستای بحران‌سازی آمریکا علیه ایران بازی کند، چنانچه بسیاری از کارشناسان و مقامات صهیونیستی مانند «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق صهیونیست‌ها با اذعان به ناتوانی این رژیم در برابر توان دفاعی ایران، اعتراف می‌کند که موضوع ایران بخشی از سیاست‌های نتانیاهو برای ارعاب هیستریک [صهیونیست‌ها] است.

به هر تقدیر سخنان سالیوان با هر هدفی، اعترافی آشکار به نقش همه‌جانبه آمریکا در اقدامات مخرب و گذشته، حال و آینده صهیونیست‌ها علیه فعالیت هسته‌ای و امنیت ایران است.

بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران پاسخ‌گویی همه‌جانبه به این موضوع را حق مسلم خود دانسته و پاسخی سخت و عبرت‌آموز را هم‌چون گذشته به هر تجاوز و تعدی خواهد داد، چنانچه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات سالیوان گفت: این اعتراف یعنی مسئول همه اقدامات تروریستی این رژیم علیه افراد و تاسیسات اتمی ایران تاکنون آمریکا بوده و باید تبعاتش را بپذیرد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *