«بریکس»؛ آغازی برای پایان هژمونی دلار

«بریکس»؛ آغازی برای پایان هژمونی دلار

با نزدیک شدن به پانزدهمین دوره اجلاس اتحادیه «بریکس» شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که قرار است خرداد ماه امسال به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شود، موضوع دلار زدایی از مناسبات تجاری به عنوان یکی از مهم ترین دستور کارهای این گروه در اجلاس آتی تعیین شده است.

«بریکس»؛ آغازی برای پایان هژمونی دلار

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایرنا نوشت: به نقل از پایگاه خبری «نورث آفریقا پست»، در شرایطی که گروه بریکس به زودی خود را برای ورود چندین کشور آفریقایی به این ائتلاف آماده می کند، تلاش برای دلارزدایی می تواند از فشارهای فزاینده ناشی از نوسانات دلار بر اقتصاد کشورهای قاره سیاه بکاهد.

پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر برزیل با سیاست های ضدآمریکایی و گرایش او به سمت قدرتهای شرق به ویژه چین و روسیه، باعث شده است تا بریکس به جبهه ای قدرتمندتر از گذشته علیه هژمونی دلار در جهان تبدیل شود و یکدست تر شدن این بلوک اقتصادی قدرتمند متشکل از پنج قدرت اقتصادی نوظهور جهان بویژه قدرت بلامنازعی مثل چین، کار را برای ادامه بهره برداری های ابزاری از دلار برای آمریکایی ها به مراتب دشوارتر ساخته است.

قرار است اجلاس سالانه بریکس دوم و سوم ماه ژوئن (۱۴-۱۳ خرداد ماه سال جاری) در آفریقای جنوبی برگزار شود.

جوزف سالیوان، مشاور ویژه سابق و اقتصاددان در شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوران دولت ترامپ می گوید که زمان وقوع دلارزدایی ممکن است پس از تصمیم اخیر روسیه برای معرفی یک ارز جدید فرا رسد.

جوزف سالیوان در مقاله ای که هفته گذشته در فارین پالیسی منتش شد، اعلام کرد که این ارز جدید می تواند به منظور انجام مبادلات تجاری مرزی توسط کشورهای عضو بریکس امورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، جایگزینی ارز جدید به جای دلار می تواند موافقان و مخالفان فراوانی را به دنبال داشته باشد.

اعضای گروه بریکس از جمله موافقان دلار زدایی هستند. زیرا این مساله سبب سبب تقویت تمایلات ضد امپریالیستی می شود.

پایان پیام/غ/ ت 1305

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *