ترور کور ناکام در کرملین

ترور کور ناکام در کرملین

روسیه اعلام کرد حمله پهپادی اوکراین برای هدف قرار دادن ولادیمیر پوتین با شکست مواجه شد.

ترور کور ناکام در کرملین

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته با اعلام خبر دفع حمله پهپادی اوکراین به مقر ریاست‌جمهوری روسیه گفت مسکو این حمله را سوءقصد به جان پوتین دانسته و حق اقدام تلافی‌جویانه را برای خود محفوظ می‌دارد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه از دفع حمله هواپیماهای بدون سرنشین ارتش اوکراین به کاخ کرملین خبر داد. پسکوف طی نشست خبری در مسکو گفت: رژیم کی‌یف بامداد امروز – دیروز – اقدام به انجام حمله پهپادی به اقامتگاه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کرملین کرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه در این حمله دو فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی پیش از رسیدن به کرملین رهگیری و نابود شدند، توضیح داد مسکو این حمله را سوءقصد به جان پوتین می‌داند. طبق این گزارش، پسکوف تاکید کرد روسیه این اقدام را یک حمله تروریستی از جانب اوکراین دانسته و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر طور صلاح می‌داند، اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد. وی با بیان اینکه در زمان این حمله، پوتین در کرملین نبود و آسیبی به او نرسیده است، افزود: برنامه کاری رئیس‌جمهور روسیه تغییری نکرده و کار دولت طبق معمول ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو نیز اعلام کرد از امروز استفاده از هرگونه پهپاد و کوادکوپتر توسط شهروندان ممنوع است. البته این ممنوعیت به گفته وی بر مسؤولان دولتی اعمال نمی‌شود.

به نوشته اسپوتنیک، سخنگوی کرملین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت موضوع افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در مذاکرات توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دست بررسی نیست. پسکوف با بیان اینکه دلایل بسیار کمی برای خوش‌بینی به توافق غلات وجود دارد، تصریح کرد: روسیه تمایل دارد مفاد این توافق را رعایت کند اما کاری که بر‌خلاف منافع کشور باشد انجام نخواهد داد. وی گفته بود: «اخراج دیپلمات‌های روس از اروپا در راستای دیگر اقداماتی است که باعث تخریب روابط بین کشورها می‌شود، اما بدون پاسخ تلافی‌جویانه نمی‌ماند». از سوی دیگر، روسیه اعلام کرد این ترور کار اوکراین است. در همین رابطه سازمان امنیت روسیه درباره عملیات دیروز ترور در کرملین که توسط پهپاد انجام شد، اعلام کرد: منبع مواد منفجره مورد استفاده اوکراین از خاک بلغارستان، ترکیه و گرجستان به روسیه منتقل و استفاده شده است. ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه با اشاره به اینکه اقدام تروریستی علیه رئیس‌جمهور ما، حمله به روسیه است، گفت: رژیم نازی کی‌یف باید به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود.

اوکراین اما هرگونه دخالت در حمله به کاخ کرملین را تکذیب کرد. سرگئی نیکیفوروف، سخنگوی زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «ما هیچ اطلاعاتی درباره حملات شبانه به کرملین نداریم اما همان‌طور که رئیس‌جمهور زلنسکی بارها اعلام کرده است، اوکراین تمام نیروها و ابزارهای موجود را برای آزادسازی سرزمین‌های خود و نه حمله به دیگران هدایت می‌کند». کرملین هم اعلام کرده است روسیه حق اقدامات تلافی‌جویانه در برابر تلاش کی‌یف برای حمله به کرملین را در هر کجا و زمان مناسب برای خود، محفوظ می‌دارد. این موارد در حالی است که چند ساعت قبل از حمله به کرملین، رئیس‌دفتر زلنسکی در کانال تلگرامی خود استیکر موشک گذاشت و بعد از مدتی آن را پاک کرد. این ترور در حالی برنامه‌ریزی شده بود که 4 روز دیگر – 9 مه – رژه بزرگ پیروزی توسط ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو برگزار خواهد شد. این رژه همزمان با سالگرد پیروزی شوروی سابق در زمان جنگ دوم جهانی برگزار می‌شود. یکی از نکات جالب ترور ناکام دیروز پوتین این است که روزنامه تایمز انگلیس ۲ روز قبل در گزارشی نوشت: «آیا غرب می‌تواند پوتین را ترور کند؟». مقاله‌ای نیز در روزنامه انگلیسی تایمز درباره احتمال ترور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه کار شده بود. با این حال، نویسنده مقاله، معتقد بود دولت‌ها به دلایل اخلاقی و ترس از ایجاد اضطراب، از دستور دادن به ترور محتاط هستند. روزنامه تایمز نوشت پوتین از زمانی که جنگ علیه اوکراین را آغاز کرده است، از یک سوءقصد جان سالم به در برده است. به گفته رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، رئیس‌جمهور روسیه ماه مارس گذشته هدف قاتلان منطقه قفقاز قرار گرفت، جایی که روسیه با یکسری جنبش‌های جدایی‌طلب مبارزه کرده است. این حادثه در حالی رخ داد که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، خواستار ترور پوتین و پایان دادن به جنگ شده و در توئیتی نوشته بود: «آیا سرهنگ کلاوس فون اشتاوفنبرگ (سرهنگی که علیه هیتلر کودتا کرد) در ارتش روسیه وجود ندارد؟». سناتور آمریکایی افزود: «تنها راهی که این کار به پایان می‌رسد این است که کسی در روسیه این مرد را بکشد… هر کسی این کار را بکند خدمت بزرگی به کشور خود و جهان خواهد کرد». نویسنده همچنین خاطرنشان کرد که تاجر تبعیدی روسی الکس کونایچن جایزه یک میلیون دلاری را تحت عنوان «تحت تعقیب، مرده یا زنده. ولادیمیر پوتین» پیشنهاد کرده است. نویسنده این گزارش نوشته است ترور پوتین یک موضوع سرنوشت‌ساز خواهد بود اما در عین حال می‌افزاید ترور مقام دولت خارجی مخالف کنوانسیون لاهه 1907 است و نباید این کار انجام شود. نویسنده مقاله می‌نویسد: آیا غرب برای کشتن پوتین توطئه می‌کند؟ یکی از کارشناسان مسائل روسیه در رابطه با این حمله با اشاره به اینکه طبق اسنادی که طی چند هفته گذشته از پنتاگون منتشر شد، اعلام شده ‌بود دولت اوکراین برای هماهنگی ایالات متحده آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی برنامه‌ای برای ترور پوتین دارد، گفت: تا الان ۲ عملیات تروریستی ناموفق علیه رئیس‌جمهور روسیه رخ داده است. هدف از این عملیات تروریستی عدم حضور پوتین در سخنرانی میدان سرخ بود. یکی از مسؤولان آمریکایی هم در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد اتهام روسیه به اوکراین را درباره حمله 2 پهپاد برای ترور پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بررسی خواهد کرد.

کشف ۶ شیء مشکوک به مواد منفجره در لنینگراد

مقامات روسیه از کشف ۶ شیء مشکوک به مواد منفجره نزدیک خطوط برق در لنینگراد خبر دادند.۶ شیء مشکوک شبیه به مواد منفجره در بازرسی از اراضی مرتبط با خط انتقال برق در منطقه لنینگراد پیدا شده است. بر اساس اعلام این رسانه، مقامات مربوط در این خصوص اعلام کردند در منطقه لنینگراد، در بازرسی از قلمرو نزدیک خطوط برق اشیایی مشابه مواد منفجره کشف کرده و در حال بررسی دقیق آنها هستند.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *