۳ پیام سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه

۳ پیام سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه

در مدت اخیر بارها و بارها جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای رقیب و مخالف با ایران چه در سطح منطقه و چه ورای آن، با طرح ادعاها و سناریوپردازی های مختلف، سعی داشته‌اند اینگونه القا کنند که از وزن راهبردی ایران در سوریه کاسته شده است. با این حال، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه نشان می‌دهد این تفسیرها تا حد زیادی غلط بوده‌اند و سوریه همچنان در عمق راهبردی ایران قرار دارد.

۳ پیام سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تحلیل و تفسیرهای مختلفی را در مورد ماهیت این سفر و تبعات و پیام‌های آن مطرح می‌کنند. این سفر از آن جهت که از سال 2011 (آغاز جنگ داخلی سوریه) تاکنون، بی‌سابقه محسوب می‌شود و در این مدت هیچ رئیس‌جمهوری از ایران به سوریه سفر نکرده، تحولی قابل توجه به حساب می‌آید و نباید آن را به مثابه یک بازدید و سفر عادی قلمداد کرد. از این رو، به طور خاص این طور به نظر می‌رسد که این سفر حامل 3 پیام عمده و محوری است.

اول، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه تا حد زیادی جار و جنجال‌های تبلیغاتی جریان‌های مخالف با ایران در روزها و ماه‌های اخیر مبنی بر اینکه ایران دیگر آن نفوذ سابق را در سوریه ندارد، تضعیف می‌کند. در مدت اخیر، بارها و بارها جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای رقیب و مخالف با ایران چه در سطح منطقه و چه ورای آن، با طرح ادعاها و سناریوپردازی‌های مختلف، سعی داشته‌اند اینگونه القا کنند که از وزن راهبردی ایران در سوریه کاسته شده و این کشور در بحبوحه حضور کنشگرانی نظیر روسیه و همچنین تشدید حملات غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس به خاک سوریه و مواضعش در این کشور، دیگر از موقعیت و نفوذ سابق در سوریه برخوردار نیست. با این حال، سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه نشان می‌دهد این تفسیرها تا حد زیادی غلط بوده اند و سوریه همچنان در عمق راهبردی ایران قرار دارد.

دوم، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه به نوعی از این گزاره نیز حکایت دارد که پایه‌های دولت سوریه پس از چند سال نبرد سنگین با جریان‌های تروریست و افراط‌گرا و حامیان مالی و سیاسی آنها، کاملا محکم شده و سوریه بار دیگر وارد دوره‌ای از ثبات و آرامش شده است. موضوعی که در نوعی خود یک پیروزی قابل توجه برای دولت سوریه و مقاومت چند ساله اخیر آن به شمار می‌آید.

البته که باید توجه داشته باشیم که این سفر در کنار تقویت روندهای تنش زدایانه در قالب روابط سوریه با کشورهای جهان عرب، حاکی از این است که دمشق بار دیگر در حال بازگشت به فضای معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است و روند عادی‌سازی و احیای روابط آن با جهان خارج، وارد مرحله تازه‌ای شده است. موضوعی که می‌تواند قوامِ موقعیت نظام سیاسی سوریه را در حوزه‌های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی به همراه داشته باشد و در عین حال، زمینه‌های مساعدی را نیز جهت تسهیل و تسریع روند بازسازی سوریه فراهم کند.

سوم، در نهایت باید گفت که سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه، ضربه‌ای سنگین به منافع رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در منطقه نیز به شمار می‌رود. در این راستا، حضور رئیس‌جمهور ایران در سوریه که مجاور با مرزهای رژیم اشغالگر قدس است، حامل پیام قدرتِ کشورمان به صهیونیست‌ها و البته مایه دلگرمی جریان مقاومت است و وقوع این تحول به موازات تقویت روندهای تنش زدایانه در روابط ایران و سوریه با جهان عرب و متعاقبا فاصله گرفتن اعراب از صهیونیست‌ها و دستورکار موسوم به توافق ابراهیم، تهدیدات جدی را برای منافع اسرائیل تداعی می‌کند.

در کنار این‌ها، انتظار می‌رود که سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه تا حد زیادی وضعیت دشوار و سخت نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در شرق سوریه که اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه می‌کنند را دشوارتر از گذشته کند و هماهنگی‌ها جهت مقابله با این اقدام تجاوزکارانه واشنگتن در سوریه به ویژه در محور مقاومت را افزایش دهد. درست به همین دلیل هم است که در مدت اخیر شاهد بوده‌ایم هم رژیم صهیونیستی و هم دولت آمریکا، قویا از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه ابراز ناخرسندی کرده‌اند و در مورد آن جنگ روانی و تبلیغاتی قابل توجهی را نیز به راه انداخته‌اند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *